Schoten - ESTO 3-2

Vergierdeweg 265 A
2026BJ
HAARLEM

ESTO: van rozen naar doornen

Ook bij Schoten was er sprake van veel regenwater en weinig toeschouwers met zo'n kleine 100 hield het wel op. Aanvankelijk hadden de afwezige Schoten supporters het gelijk aan hun zijde. Schoten oogde alles behalve solide en liet zich ESTO het spel dicteren. Onrust in de opbouw en een matige balaanname werd dan ook snel afgestraft door ESTO. Het was te danken aan Schoten doelman Germain Ebbeling, dat slechts Wouter-Jan Bos in de 8e minuut de 0-1 binnenschoot. Dit hielp het zoekende Schoten niet en kreeg, met name het middenveld het zwaar te verduren, de omschakeling lukte niet echt en leek het wel of onze tegenstanders uit Bodegraven met twee man meer speelden. ESTO bouwde keurig op en rolde aanval na aanval richting onze goal. Ebbeling groeide tot rots in de branding. In de 20e minuut leek een super snelle counter verzilverd te worden, maar gelukkig voor ons ging de bal net naast. Aanvallend bracht Schoten onvoldoende en viel pas in de 28e minuut, na een corner, via Robin de Ridder een doelpoging te noteren. De bal belandde in de bossage achter de goal. Schoten kreeg wel iets meer grip op de wedstrijd, mede doordat ESTO iets terugviel in haar bedoelingen. Toch waren de gasten opnieuw dichtbij een doelpunt toen  hun uitblinker Dengeling venijnig en laag inschoot, maar opnieuw voorkwam Ebbeling de tweede tegengoal. Vervolgens klopte Schoten op de deur van ESTO keeper Anker, na een vlotte een-twee tussen Wesley Treffers en Mevlüt Güntürk, maar (nog) zonder resultaat. De rust werd gehaald zonder verder tegen meer goals aan te lopen. (rust 0-1) Sneu was het dat Robbert Bolwijn na een hele tijd geblesseerd te zijn geweest, opnieuw geblesseerd raakte. Robbert werd vervangen door Niels Zeedijk, die na wat schuiven met spelers, rechts op het middenveld acteerde en bewees van meerwaarde te zijn binnen dit team. Meteen kwam ook Hernan Noorman meer in zijn kracht te spelen en zodra de opbouw via hem verliep die er beter uitzag.

Schoten startte de tweede helft met een fraai schot van Niels, maar keeper Anker was minder onder de indruk en stopte de bal probleemloos. Helaas voor ons was nog steeds ESTO het beter spelende team en wist het door Jack Simons (de andere uitblinker), na een scrimmage voor ons doel binnen te knallen 0-2. Om twee minuten later nog eens toe te slaan maar zijn schot ging deze keer net naast. Schoten begon nu van zich af te bijten en Robin zag zijn inzet licht getoucheerd door een verdediger net over gaan. Het laatste half uur bracht een totale omwenteling. Dylan van der Kuijl had al voor de nodige onrust bij ESTO gezorgd en sloeg pas echt toe in de 62e minuut, door vanuit een lastige stand de bal toch tussen keeper en paal te krijgen: 1-2. ESTO dwong nog twee kansen af maar Simons en Bos kregen de bal niet meer tussen de palen. In de 67e minuut gaf Sjoerd vanuit een vrije trap Wesley bijna de mogelijkheid de goal van het jaar te scoren zo spectaculair was zijn inzet. Het zou de goal van Marco van Basten in 1988 doen verbleken. Kort daarna leverde de Schoten druk twee corners op maar nog steeds geen goal op. Deze viel precies op de 70e minuut en komt ook op naam van Dylan. Er was nog wel discussie over buitenspel maar de attent fluitende scheidsrechter Straver bepaalde toch dat het doelpunt stond. 2-2. Trainer Hoek bracht nog een tweetal verse benen binnen de lijnen de moegestreden Danilo en Wesley werden vervangen door Ayman Marbus en Ozan Kutlu, die zich in de ontstane Schoten wederopstanding direct thuis voelden en in de 84e minuut Sjoerd (als een snoek naar zijn prooi) en Dylan (assist) om de hals konden vliegen toen we op een 3-2 voorsprong kwamen.

Waarna Donny Koning ook nog even mocht invallen en bijna bij zijn eerste balcontact scoorde. Donny verving Mevlüt, die vandaag weer wat dichter bij zijn vorm van voor zijn lange blessure kwam.

Na 92 minuten konden de handen omhoog en was de tweede overwinning een feit. ESTO in verbijstering achterlatend. Zij zullen het zelfs op dit moment niet begrijpen dat ze met lege handen terug moesten naar Bodegraven. Maar dit leuke elftal pakt heus nog wel de nodige punten.

Het was niet moeilijk de man van de wedstrijd te bepalen. Uiteraard werd dit Dylan v.d. Kuijl.

Scheidsrechter Straver floot een puike wedstrijd en zat bovenop het spel.

Hans Akkerman was aanwezig namens Voetbalinhaarlem.nl(voor de neutrale mening)

E.B.