Je hebt wel eens van die zondagen..

FC Uitgeest 3 (zon)

Ihsan Yazar (afstandschot)

24 oktober 2021 12:00

R. Ket

Sportpark Vergierdeweg
Vergierdeweg 265 A
2026BJ
HAARLEM
tel. 023-5375732

Dat als je het parkeerterrein op fietst, je het grasveld er perfect bij ziet liggen. De zon die schijnt over het veld. Je stapt de kantine binnen en ziet je voetbalmaten. De verhalen van de dag ervoor worden uitgebreid gedeeld. Een enkeling loopt vast heel even over het gras en dan wordt er gezamenlijk gehoor gegeven aan de oproep: “Laten we gaan omkleden”.

In de kleedkamer begint Jordy de kleding uit te delen, maar stopt zodra de broekjes moeten worden uitgedeeld: “ik heb de shirtjes en de sokken al gedaan”. Als iedereen dan toch een broekje ook heeft kan er begonnen worden aan de warming-up. “Wauw, er komt zo’n hele streep met water van de bal af als je hem schiet”, zegt een enthousiaste Quincy. Heel mooi inderdaad.

Dan is het eindelijk 12:00u en mag Schoten aftrappen. Het eerste kwartier gaat nog redelijk gelijk op, waarbij de speelwijze van beide ploegen redelijk hetzelfde is. Het liefst vooruit druk willen zetten, zodat de tegenstander gedwongen wordt de lange bal te spelen. Zo gebeurd het dat Daniel na een kwartier spelen een lang bal rond de middencirkel opvangt en deze doorspeelt richting Barry, met een fraai hakballetje zet hij Quincy alleen voor de keeper die de bal hoog inschiet, 1-0!

Niet veel later krijgt Barry dé kans op de 2-0 als uit een afgemeten corner van Tom hij helemaal vrij kan inkoppen, helaas gaat zijn inzet net naast.

Aan de andere kant is de eerste de beste kans voor Uitgeest meteen raak als de linksbuiten de bal ontvangt. Daniel coacht Raymond in: “linkerbeen, linkerbeen”, waardoor Raymond volledig op zijn eigen linkerbeen leunt, niet wetende dat Daniel bedoelt dat zijn tegenstander puur links is. De tegenstander gaat er nu aan zijn rechterkant voorbij en schiet de bal in de verre hoek langs Koen, 1-1!

Schoten lijkt even van slag, want niet veel later staat het 1-2 als de spits via de rechterkant van Uitgeest door komt, de bal laag voor geeft en de linksbuiten zijn tweede van de middag simpel kan binnentikken van een meter of 6, 1-2!

Gelukkig pakt Schoten de draad snel weer op en is het Tom die Nick aan de rechterkant van het zestienmetergebied richting de achterlijn stuurt. Barry is aangesloten vanuit het middenveld, ontvangt de bal randje zestien en schiet de bal onhoudbaar in de bovenhoek, 2-2!

Waarschijnlijk zorgt deze 2-2 voor wat frustratie bij de linksback van Uitgeest, die met een ouderwetse zaag inkomt op Tom en hiervoor terecht de gele kaart ontvangt. Tom zijn directe tegenstander is dus even het veld uit en dit levert hem niet veel later direct een kans op als hij de bal aan de rechterkant ontvangt, de verdediger van Uitgeest uitspeelt en van zo’n 16 meter vrij mag uithalen, echter houdt de keeper van Uitgeest de bal op miraculeuze wijze uit het doel en blijft het 2-2.

Toch geeft de man meer situatie Schoten wat extra power en de volgende kans dient zich alweer aan als een indraaiende bal van Tom precies op het hoofd van Nick belandt, echter gaat zijn kopbal op zo’n 6 meter van de goal naast. Het excuus hiervoor? “Keek tegen de zon in”.

Echter krijgt Nick 2 minuten later een herkansing als een soort gelijke bal nu van de andere kant wordt ingedraaid door Quincy, wederom precies op het hoofd van Nick en ditmaal is het wel raak, 3-2!

Na deze goal wordt er nog even gezegd dat we slim moeten blijven spelen en geen rare tackles en dergelijke moeten maken. 1 minuut later. Quincy loopt vanaf de middenlijn achter zijn directe tegenstander aan, maakt een totaal onnodige sliding, raakt niet de bal, gele kaart. “Dit was niet echt heel erg slim”, aldus Quincy zelf.

Met 10 tegen 10 is het toch Schoten dat het gevaarlijkst blijft en in het bijzonder Nigel als hij op zo’n 20 meter van de goal een afvallende bal oppikt, met een hard schot laag in de hoek laat hij de keeper voor de vierde maal kansloos, 4-2!

Na de rust is het een hele andere wedstrijd. Sommige spelers van Schoten lijken al hun kruit al in de 1e helft te hebben verschoten en tot veel soepele aanvallen komt Schoten niet meer. Het scheelt dat de verdediging vandaag goed georganiseerd is en dat Uitgeest zelden gevaarlijk wordt.

Toch zijn het in twee minuten twee hoogtepunten van Koen die de aandacht krijgen. Eerst is het een lange bal van Koen richting Jorrell die de bal doorkopt, Quincy is eerder gestart dan zijn tegenstander en loopt hierdoor vogelvrij richting de keeper, omspeelt deze en schiet de 5-2 binnen. Zij het niet dat de grensrechter zijn vlag de lucht insteekt, na overleg tussen scheidsrechter Pelser en de grensrechter wordt er besloten de goal af te keuren. Waar de veldspelers van Schoten deze teleurstelling nog even aan het verwerken zijn, is het Koen die de 4-3 voorkomt als Uitgeest de bal in het zestienmetergebied uit de kluts meekrijgt en van ongeveer 7 meter de bal kan inschieten, gelukkig voor Schoten redt Koen.

Na dit moment krijgt Schoten nog twee kleine kansen, eerst is het Quincy die de bal in het zestienmetergebied kan inschieten, echter wordt zijn inzet geblokt. Verder is er nog een afstandsschot van Sjors die via het hoofd van een Uitgeest verdediger net naast gaat.

Het slotakkoord van deze wedstrijd is echter voor Ishan. Op zo’n 35 meter van de goal verovert hij de bal op het middenveld, kijkt even op, ziet de keeper te ver voor zijn goal staan en schiet de bal met een heerlijke lob in het doel, 5-2!

Na afloop is er door Quincy een soepje en een broodje gemaakt, wordt het zonnetje opgezocht, het biertje gedronken en de wedstrijd geanalyseerd. Kon het maar altijd zondag zijn….