Knullig verdedigen doet Schoten de das om

TOG 1 (zon)

3e klasse C

16 oktober 2022 14:15

F.H.J. van der Ploeg

Sportpark Vergierdeweg
Vergierdeweg 265 A
2026BJ
HAARLEM
tel. 023-5375732

In een op voorhand kansrijk treffen met laagvlieger TOG is het Schoten niet gelukt om de eerste punten van het seizoen binnen te slepen. Door met name de slordige en nonchalante achterhoede worden de bezoekers al snel in het zadel geholpen en doet Schoten zichzelf ernstig tekort. Ook wat betreft fair play is het een wedstrijd om snel te vergeten.

Het is de 25ste minuut als doelman Thijs Hofman de bal voor de derde keer uit het net moet vissen. De eerste keer is dat nog omdat een hoge voorzet van dichtbij knalhard wordt ingekopt: een prima goal. Maar de tweede en derde tegentreffer zijn het directe resultaat van tenenkrommend geklungel in de defensie. Het zijn twee veel te korte terugspeelballen die meedogenloos worden afgestraft. Hofman zelf kan daar helemaal niets aan doen.

Schoten heeft zich op die manier al na een halfuur in een schier kansloze positie gemanoeuvreerd. Het zit de ploeg van Radjin de Haan ook niet echt mee. Door een aantal geblesseerde spelers is noodgedwongen een beroep gedaan op het tweede elftal, een team dat eigenlijk het derde is. Daar komt bij dat deze middag Robin de Ridder afwezig is (vakantie) en naar verluidt nog enkele andere belangrijke spelers er niet zijn.

Schoten heeft dus een ongekend smalle selectie, maar toch wel met enige kwaliteit. Zo gaat er in het treffen met de Amsterdammers best wat dreiging uit van Donny Koning en is de sterke en ijverige Wesley Berrenstein zoals altijd een lastpak voor de vijandige defensie, al zal hij in dit duel maar één echte kans krijgen. Daarmee doet hij het nog bovengemiddeld goed, want het lukt Schoten maar niet om een goed opgebouwde aanval op de mat te leggen. Dit in tegenstelling tot TOG. Dat heeft geen topploeg, maar doet in elk geval nog pogingen om verzorgd voetbal te spelen. De kracht van het elftal ligt voorin en dat legt ook pijnlijk de zwakte aan Schoten-zijde bloot. De verdediging is niet alleen buitengewoon slordig, ook positioneel staat de laatste linie vaak niet goed. Over het algemeen is de veldbezetting van de ploeg redelijk en de techniek bij de meeste spelers in orde, althans voor het niveau van de derde klasse waarin Schoten sinds de degradatie van vorig jaar weer acteert. De passing is echter vaak onnauwkeurig, veel ballen eindigen in niemandsland. De ploeg mist een of twee dragende spelers die de rest van het team op sleeptouw kunnen nemen en met een actie iets beslissends kunnen forceren. De kansen die de ploeg nu krijgt, zijn voornamelijk het resultaat van wat fortuinlijk gerommel.

Vlak voor rust zien de ruim honderd bezoekers Schoten door een discutabele penalty (Koning) nog wel terugkomen tot 1-3, maar zien ook vlak voor rust weer heel gemakkelijk de 1-4 binnenvallen. De rechtsback van Schoten heeft even daarvoor geheel terecht rood gekregen voor een schoppende beweging. Wie dat is, wordt niet duidelijk; vooraf is geen lijst met namen en rugnummers beschikbaar. Te veel spelers zijn nieuwkomer bij de club, waardoor het lastig is te zien wie wie is. Er is in deze wedstrijd ook regelmatig wat gemor, zijn er een paar opstootjes en bij tijd en wijle kritiek op nota bene de eigen grensrechter. Die gooit er in minuut 35 letterlijk het stokje bij neer en wandelt met gebogen hoofd richting de kantine. Een wisselspeler neemt de vlag over. Vanaf de tribune oogt het allemaal wat treurig.

In de tweede helft gaat van de balvaste Koning nog de meeste dreiging uit, maar verder dan een bal op de lat en twee afstandsschoten komt de thuisploeg niet. Ook bij TOG is het beste er dan wel af. Hofman redt nog wel een paar keer fantastisch. Enige hilariteit is er als de ietwat corpulente TOG-keeper voor de tweede keer geblesseerd raakt, van de exact twee acties die hij tot dat moment heeft moeten maken. Het zegt veel over de wijze waarop Schoten het zijn tegenstander van vandaag moeilijk heeft weten te maken. Volledig vrij door het midden kan TOG dan kort voor tijd 1-5 maken; het is alleen nog voor de statistieken. Als dan vlak voor tijd ook nog eens de vlam in de pan slaat door weer een overtreding (er is niet duidelijk wat er precies gebeurt), fluit de scheidsrechter maar voor het einde.

Hoewel het allemaal met een sisser afloopt, is Schoten-TOG ook vanuit het opzicht van fair play een totaal mislukte middag. Het is te hopen dat Schoten zich weet op te laden voor het volgende duel, want op de ranglijst staat de ploeg nu echt stijf onderaan. Na de degradatie van vorig jaar, is de vrees groot dat de vrije val zich zal doorzetten.