Soms is voetbal niet het belangrijkste

FC Uitgeest 3 (zon)

Assist: Donny Koning
Ihsan Yazar (schot)
Assist: Donny Koning
Ihsan Yazar (schot)

13 november 2022 10:30

T. Ruijs

Sportpark De Koog
Zienlaan 2
1911TR
UITGEEST
tel. 0251-312323

Op een zonnig Sportpark ‘de Koog’ speelden FC Uitgeest en vv Schoten vandaag om de drie punten. Uitgeest heeft weliswaar nog maar één keer gewonnen maar is nog geen een wedstrijd kansloos geweest. Reden te meer voor vv Schoten om vandaag geconcentreerd aan de wedstrijd te beginnen.

Door de afwezigheid van Daniel, Jorrell, Quincy, Tom, Barry, Kenneth en Tim (diverse redenen) plus de carrièreswitch van Sjors (hij schijnt tegenwoordig tuktuk chauffeur in Sri Lanka te zijn) bleef er een kleine groep over. Gelukkig konden de afgelopen weken twee nieuwe spelers aangetrokken worden; Stephan en Donny komen het team versterken. Zodoende had trainer Ket dertien spelers tot zijn beschikking voor de opstelling.

Vanaf de aftrap is het duidelijk dat beide ploegen voetballend het spel willen maken. Uitgeest houdt het veld groot en valt aan via de rappe buitenspelers die door middel van positiewisselingen de verdediging van Schoten in de war willen brengen. De spelers van Schoten zoeken op hun beurt veelvuldig de aanval op via spelverdeler Nick om zo de ruimte achter de verdediging van Uitgeest te bespelen.

Het spel is echter slordig; passes komen niet aan, ballen worden niet goed ingespeeld en het is zichtbaar dat sommige spelers aan elkaar moeten wennen omdat zij op een andere plek staan of nog niet vaak met elkaar hebben samengespeeld. Gelukkig hebben de geel-zwarte dit zelf ook door en iedereen doet er een schepje bovenop.

Dit levert direct resultaat op: het lukt in de 8e minuut om Donny in te spelen die met een actie zichzelf vrijspeelt en Michel kan bereiken. Michel twijfelt niet en haalt uit. 0-1! (Of Ihsan de bal nog binnentikte op doellijn laten we in het midden).

Waar het Schoten aanvallend wel lukt om zich te verbeteren is dit verdedigend nog niet het geval. In de rust zal trainer Ket later ook aangeven dat het leek alsof iedereen met lood in zijn schoenen speelde. De duels worden te slap aangegaan, er wordt niet kort genoeg gedekt en de ruimtes tussen de linies zijn te groot.

Diverse aanvallen van Uitgeest worden uitverdedigd of tot corner verwerkt en zonder verder veel grote kansen weg te geven komt Schoten beter in de wedstrijd. Jeremy zorgt voor rust en coaching vanaf de goal en het centrale duo Jordy/Ralph zorgt voor de organisatie achterin.

Het is echter wel een miscommunicatie in de verdediging waardoor het Uitgeest lukt om de gelijkmaker te maken in de 41e minuut. De ruimte achter de verdediging van Schoten wordt goed benut en de spits van Uitgeest kan afronden. 1-1..

Schoten laat de hoofden niet hangen omdat zij weten voor wie zij vandaag spelen. Twee minuten na de gelijkmaker weet Schoten weer Donny aan de linkerkant te vinden die met zijn snelheid Ihsan voor open goal zet. Ihsan kan simpel binnentikken. 1-2!

Met de zon in de rug begint Schoten na de thee aan de tweede helft. In de 47e minuut onderschept Nick een dieptepass en ziet in zijn ooghoek Ihsan al vrijlopen. Ihsan kan de bal ontvangen en schiet koelbloedig de bal tegen het net. 1-3!

In de fase die volgt gaat Uitgeest aanvallender spelen en schuiven meer spelers door naar voren. De ruimte die hierdoor ontstaat leveren kansen op die op doel geschoten worden door achtereenvolgens Nick, Donny en Ihsan. De keeper van Uitgeest weet deze allemaal onschadelijk te maken en houdt zijn team in de wedstrijd.

Als antwoord hierop creëert Uitgeest drie grote kansen op rij; de eerste aanval wordt door de verdediging onschadelijk gemaakt, de vrije trap levert niets op en de derde aanval wordt door een eigen speler met de hand gestopt.

Vanaf de 75e minuut wordt het spel slordiger en gaan de aanvallen van de ene goal naar de andere goal. Uitgeest blijft met veel mensen aanvallen en dringt geregeld door tot de 16 meter van Schoten, Schoten kan vervolgens steeds op snelheid uitbreken omdat er weinig verdedigers achter blijven.

Helaas lukt het Schoten tot drie keer aan toe weer niet om goed af te werken en kan de score niet uitgebreid worden. De wetten van het voetbal (als je zelf niet scoort, scoort de tegenstander) blijken ook in het amateurvoetbal te gelden. Een uittrap in de 89e van Jeremy wordt onderschept en direct doorgespeeld. De aanvallers van Uitgeest wurmen zich door de laatste linie en scoren. 2-3. Dat de bal lichtjes met de hand werd meegenomen zag de (verder eerlijk en prima fluitende) scheidsrechter niet.

Met deze uitslag eindigt ook de wedstrijd en met drie punten in de tas kan Schoten terug naar Haarlem-Noord.

Deze overwinning is voor Daniël en onze trouwste supporter Ruud.