Ook slechte wedstrijden moet je winnen om mee te blijven doen

Kennemers (de) 2 (zon)

Assist: Donny Koning
Ihsan Yazar (kopbal)

5 maart 2023 12:00

R. Ket

Sportpark Vergierdeweg
Vergierdeweg 265 A
2026BJ
HAARLEM
tel. 023-5375732

Afgelopen zondag stond de return tegen de Kennemers op het programma. De uitwedstrijd werd redelijk eenvoudig met 7-0 gewonnen, maar trainer Raymond was waakzaam. Uit de laatste vier wedstrijden hadden de Kennemers 7 punten gehaald en 12 doelpunten gemaakt.
De vrijdagtraining was druk bezocht en of dit kwam doordat iedereen gemotiveerd was, omdat na de overwinning op Velsen de aansluiting met Amsterdamse Bos werd behouden óf dat iedereen na twee weken het op vrijdagavond thuis hand in hand zitten met zijn vriendin zat was laten we in het midden.
Door deze hoge opkomst moest Raymond vier wissels aanwijzen (lees: er waren vier jongens die niet met Daniel mochten samenspelen) en konden er elf andere spelers aan de aftrap verschijnen.

Vanaf het begin waren de intenties van de Kennemers duidelijk. In de eerste tien minuten lukt het ze om drie keer de ruimte achter de Schoten verdediging te vinden; in de eerste minuut weet Jeremy de bal tot corner te verwerken, de volgende grote kans werd wegens buitenspel afgevlagd en het derde schot gaat naast. Dit is voor Raymond het moment om het team te vertellen dat er in de zone moet worden verdedigd om de bewegende spelers van de Kennemers af te stoppen.

Het advies blijkt te helpen want Schoten krijgt meer grip op de wedstrijd. Waar de pass van Kenneth op Donny net te scherp was om af te ronden lukt het Nigel een paar minuten later om vanaf rechts een perfect afgemeten voorzet richting de penaltystip te geven. Jorrell reageert op de voorzet, springt hoger dan de verdediger en kopt de bal tegendraads binnen. 1-0!

Schoten speelt geduldig en wacht de fouten van de tegenstander af. Daniel weet vlak voor zijn verdediging een foute aanname te onderscheppen en speelt een diepe crosspass naar Donny. Via de rechterkant was Michel mee opgekomen en de 16 ingedoken, precies op tijd om de voorzet van Donny knap af te werken. 2-0!

Lang kan Schoten niet genieten van deze marge als Donny de bal verliest op het middenveld. De bal wordt direct naar de linksbuiten gespeeld die de uitgekomen Jeremy passeert en de bal binnentikt. 2-1..

De kansen gaan over en weer. Eerst weet Daniel met een mooie lange bal Nigel op de rechterflank te bereiken. Bij zijn aanname vlagt de grensrechter voor buitenspel waardoor Nigel stopt en zich hardop afvraagt waarom er gevlagd wordt. Het blijkt een schijnbeweging, nadat de scheidsrechter roept dat er doorgespeeld moet worden geeft hij de bal voor op Jorrell die net over schiet. De Kennemers schieten op hun beurt in de tegenaanval vanaf 40 meter op de lat wanneer de middenvelder te veel ruimte krijgt om uit te halen.

Michel heeft twee keer goed naar Daniel gekeken en geeft zelf een lange bal over 40 meter op maat op Donny die zijn actie inzet maar helaas niet tot een schot komt. Als reactie hierop zet de Kennemers een gevaarlijke aanval op die onschadelijk gemaakt kan worden door Stephan.

Vlak voor rust krijgt Bakker het advies om de bal terug te spelen richting zijn verdediging, maar als je gelegenheidscaptain bent mag je een beetje eigenwijs zijn. Hij besluit tegen dit advies in om de bal een slinger richting de 16 meter te geven. Ihsan die met zijn rug naar de goal staat hoeft de bal alleen nog maar met zijn hoofd te verlengen voordat deze in de goal verdwijnt. 3-1!

In de rust voert Ket twee verdedigende wissels door en komen Nick en Jordy in het veld. Schoten hoopt zo beter bestand te zijn tegen de aanvallen van de Kennemers en zelf de score uit te bereiden.

De aanvallen blijven over en weer gaan en de Kennemers blijven goed voetballen, maar grote kansen blijven uit. Bas vervangt de moegestreden Nigel maar kan uiteindelijk niet voorkomen dat de Kennemers de aansluitingstreffer maken. Een voorzet beland bij de tweede paal en kan net niet worden weggekopt door Daniel. De ploeg uit Beverwijk profiteert hiervan. 3-2.

Het laatste kwartier moet Schoten nog flink aan de bak. Schoten haalt een aanvaller terug naar het middenveld en brengt een vierde wissel om de verdediging te versterken. Op deze manier lukt het om de laatste aanvallen van de Kennemers tegen te houden en zelf vlak voor tijd nog één keer uit te breken. Op 7 meter van de goal ontvangt Nick de bal, maar zijn schot beland op de paal. Sjors die zijn eerste 90 minuten na zijn sabbatical speelt ontvangt de rebound maar ziet zijn schot net naast gaan. Dit is direct de laatste grote kans van de wedstrijd.

Schoten wint met 3-2 van de Kennemers, niet geheel overtuigend, maar dit kan ook komen doordat de tegenstander goed speelde zoals door hunzelf terecht werd opgemerkt.
Op naar volgende week zondag waar Schoten op bezoek mag in Amsterdam bij De Eendracht.