SCHOTEN – SVIJ 4-0

SVIJ 1 (zon)

Assist: Rick Prins
Donny Koning (vrije trap)
Donny Koning (schot)
Marc Jonk (schot)

Mannen zondag, 1, 4e klasse D

16 februari 2014 14:00

Geest, W. van der

Naar DE topwedstrijd in de vierde klasse D werd met spanning uitgekeken. De nummers 1 en 2 tegen elkaar, bovendien volgde deze wedstrijd direct na onze eerste seizoensnederlaag en was de marge teruggebracht tot vier punten door SVIJ, die hun vorige wedstrijd wel wonnen.

Direct vanaf de aftrap werden de bedoelingen duidelijk, beide teams vlogen er vol in met over en weer gevaar in de buurt van de doelen. Schoten kreeg een vrije trap op een aantrekkelijk plek deze lukte niet en direct daaruit een snelle aanval die hun gevaarlijke spits vrij voor onze keeper Daniël bracht, het liep met een sisser af. Vervolgens een schitterende pass van Donny op Rick waar net niet het juiste vervolg op kwam. Het eerste kwartier zat erop, dat zich kenmerkte door enigszins nerveus voetbal met aanvallende accenten. Schoten wist echter geleidelijk aan het spel naar zich toe te trekken dat een hele prestatie was, aangezien SVIJ naast aardig veldspel ook het nodige fysiek in de strijd gooide en over een aantal zowel handige als stugge spelers beschikte. Zo had m.n. Michiel zijn handen vol aan hun rechterspits Dobbelaar en de kopsterke spits Castricum mocht geen seconde uit het oog worden verloren. Toch werd en bleef Schoten het beter voetballende team met regelmatig goed opgezette aanvallen en stichtten zowel Donny als Mitchell constant verwarring in de SVIJ verdediging. Marc zwoegde voor wat hij waard was en zette veel druk naar voren, Nick schakelde goed op het middenveld in zijn nimmer aflatende voetbalstijl en Randy was regelmatig een rustpunt als het ging om balbezit houden. Een doelpunt hing in de lucht, eerst nog zag Donny, na een solo, zijn fraaie inzet gestopt door keeper Ebbeling. Kort daarna, in de 18e minuut, was het wel raak. Maikel veroverde de bal, kreeg de bal bij Rick die scherp voorzette en waar Mitchell zijn voet tegenaan kreeg, raak! 1-0. Zonder dat het verzet brak bij SVIJ bleef Schoten de betere ploeg soms waren onze jongens ongrijpbaar en werd er af en toe behoorlijk ingehakt door de tegenstander. Gevolg een vrije trap op een lekkere plek, Donny achter bal, plof in het netje, goal. 2-0. SVIJ begon zich te bedienen van het betere kleunwerk maar Schoten hield stand door af en toe ook fel van zich af te bijten. De jeugdige scheidsrechter had zijn handen vol, had misschien beter hier en daar een gele kaart kunnen geven, maar kon het netaan binnen de perken houden, ook al omdat in beide teams spelers zaten die de rust er in wilden houden. SVIJ kwam nog een enkele keer gevaarlijk voor onze goal maar de achterhoede, goed gedekt door onze prima keeper Daniël, hield stand. De gevaarlijkste kansen waren en bleven voor Schoten. Een daarvan werd Donny ontnomen door een overduidelijke overtreding van hun keeper waar maar een straf op stond, penalty. Deze werd helaas niet toegekend anders was de zaak met de rust al beklonken.

De tweede helft ingaan met een 2-0 en wind mee stemde tot tevredenheid. Vooralsnog gaf SVIJ niet op en bleef het niveau aantrekkelijk en hoog. Een gevaarlijker Schoten, een forcerend SVIJ. Aanvoerder Daniël Schulte en zijn mannen hielden de tent dicht al was het af en toe met kunst en vliegwerk. Prettig was het dat onze “Koningsschutter” Donny de 3e erin prikte, waarmee het verzet van SVIJ was gebroken en een aantal spelers van hun was aan het eind van zijn Latijn. Rond de 65e minuut was het weer bijna raak toen op miraculeuze wijze hun keeper er drie ballen achter elkaar uithield. De eerste wissel vond plaats en Lennaert verving Randy. Een kwartier voor tijd werd Marc zijn inzet beloond met een nuttige goal 4-0 en mochten Joey en Dylan ook nog even de benen strekken.

De hard werkende, slim spelende en scorende Mitchel Dautzenberg werd uit handen van Willem Kuiper de Haarlems Dagblad man van de wedstrijd cadeaubon uitgereikt. Als symbool voor de puike wedstrijd gespeeld door Schoten. Waardoor ook nog eens de 2e periodetitel in de wacht werd gesleept. Een prijs die de gehele selectie en staf tot stand heeft gebracht en dik verdiende.

In de kantine werd nog lang nagefeest, maar toen was ik allang gevlogen en pikte ik nog een staartje mee van het damesschaatsen. Ook al leuk.

Bert Buter.