SCHOTEN – Velsenoord 4-1 [toeschouwers 125]

Mannen zondag, 1, 4e klasse D

23 februari 2014 14:00

Boer, G. de

Tijdens het laatste Olympisch Weekend, wat een heerlijk sportfeest, speelde Schoten wederom een thuiswedstrijd. Na de heerlijke wedstrijd tegen SVIJ wachtte de lastige thuiswedstrijd tegen Velsenoord. Lastig vanwege hun bewezen defensieve kwaliteiten, uit kwamen wij met een 0-0 zelfs goed weg en met vijftien tegengoals beschikt men over de minst gepasseerde verdediging, tot vanmiddag 14.00. Om iets na twee uur gaf scheidsrechter de Boer het startsein voor de aftrap en onmiddellijk zat er vaart in de wedstrijd. Velsenoord speelde opportunistisch voetbal daar waar onze jongens het toch voornamelijk in verzorgd voetbal zoeken. Het duurde even voordat Schoten in het gewenste ritme zat en de eerste kans was dan ook voor Velsenoord, hun spits brak door onze verdediging en kwam plotseling oog in oog met keeper Daniël Jonkman, Daniël bleef goed kijken en met een prima reactie hield hij zijn doel schoon. Een minuut later een prachtige combinatie van de Schotenaren over drie, vier schijven leverde evenmin een goal op maar was wel een voorbode van wat komen zou. In de 10e minuut was Rick Prins dicht bij een doelpunt, vanuit een corner kopte hij in de korte hoek maar de bal werd voor de lijn gestopt door een verdediger van Velsenoord. De volgende aanval liep via Randy Wolfsen, Randy vond Mitchel Dautzenberg, die rakelings miste. Velsenoord werd bijna nog in het zadel geholpen door een van onze verdedigers, die een breedte pass in de voeten van hun spits schoof. Gelukkig geen gevolgen. De eerste twintig minuten stond bol van de acties, mooie en slordige, waardoor het spelpeil aan schommelingen onder hevig was. Wat volgde waren drie dol dwaze minuten. 22e Minuut: Donny Koning soleerde langs zijn directe tegenstander en bracht Mitchel Dautzenberg instelling, die geen fout maakte en de bal binnen tikte 1-0. 23e Minuut: wat wel vaker gebeurt na een goal, even geen concentratie in onze verdediging en hun spits kreeg alle tijd om met een mooi gekromd schot de linkerbovenhoek te vinden 1-1. 24e Minuut: weer was Donny hun verdedigers veel te snel af en slechts d.m.v. een ongeoorloofde tackle werd Donny afgestopt, penalty. Dit soort klusje regelt Donny verder zelf, hij gaf hun keeper v.d. Linden geen schijn van kans, 2-1. Het tweede deel van de eerste helft werd een kopie van het eerste deel, Schoten de betere ploeg met een serie aan mooie aanvallen maar ook af en toe slordig in de verdediging, waarin overigens Michiel de la Mars weer op top niveau zat, na een kort winterdipje. Er viel nog een adembenemende combinatie te noteren rond de 30e minuut tussen Rick Donny en Mitchel, die een bezoek aan dit Schoten telkens de moeite waard maakt.

De tweede helft begon tam van beide kanten en hoewel Schoten het meest gevaarlijke team bleef zaten er bij ons ook veel te veel momenten in waarin we verdedigend onnodig in de problemen kwamen. Half ingrijpen, mistasten, slordig uitverdedigen en de organisatie af en toe volledig kwijt zijn, was aan de orde van de dag. Gelukkig beschikken wij dan altijd nog over een zeer goede keeper en Daniël toonde pure klasse. Doordat het gevaar voor ons doel eerder aan onszelf lag dan aan Velsenoord was het uiteindelijk toch wachten op het moment dat Schoten weer bij de les was.

Uit de regelmatig telkens in snelheid uitgevoerde aanvallen kreeg Schoten een hoekschop waaruit Mehran Teimoni fraai inkopte, 3-1. Dit bracht wat meer rust in het team en toen na maanden van afwezigheid Leroy Krind kon worden ingebracht, bracht dit meer kracht in verdedigend opzicht, want langs Leroy komen.... vergeet het maar. Bijna kopte Nick van der Zwaan de wedstrijd op slot maar de bal verdween centimeters naast de goal. Aan de andere kant wist Daniël Schulte een gevaarlijke counter er net uit te halen en was het even later onze keeper Daniël,die door goed en rustig ingrijpen een gevaarlijke voorzet uit de lucht plukte. In de 72e minuut bezegelde Mitchel Dautzenberg het lot van Velsenoord. Een doelpunt, na driemaal schieten, de laatste was zo hard en zuiver dat hun keeper geen schijn van kans had. Velsenoord kwam nog wel eenmaal dicht bij een treffer, maar via de onderkant lat stuitte de bal het veld weer in. Ja, dat geluk krijg je er gratis bij als je bovenaan staat. Donny kreeg een publiekswissel en Joey Schrier mocht nog 12 minuten mee doen en hetzelfde geldt voor Jeffrey Eshuis, die na lange tijd het shirt van het eerste elftal weer om de schouders voelde.

Al met al een mooi resultaat maar ook een waarschuwing dat er geen gemakzucht in het team mag sluipen anders kun je zo maar tegen een zeperd aan lopen. Marc Jonk ontbrak [geblesseerd] net als Dylan Peperkamp [ziek] dit pleit voor de kracht van de huidige selectie. Nog acht te gaan.

Dank voor uw aandacht. Bert Buter.