Schoten – v.v. Diemen 3-0 (rust 1-0)

Diemen sv. 1 (zon)

... (e.d.)
Tom Jacob (vrije trap)
Anil Kilic (penalty)

Mannen, 1, 3e klasse C

15 oktober 2017 14:00

Vorige week zondag wonnen we verrassend en verdiend bij Roda ’23.De eerste overwinning was binnen. Een serieuze opsteker, die ik voor mezelf toch maar liever in perspectief bracht door het bekende één zwaluw maakt nog geen zomer gezegde maar weer eens uit de kast te halen. Vooral geen euforie. Gelukkig bleek deze zwaluw in geel-zwarte veren getooid. Ze bracht ons en zomerweer en de tweede overwinning. Maar dat een zwaluw geen zangvogel is bleek ook wel, er zaten nogal wat valse toontjes tussen!

Het werd vooral een tamelijk krampachtige vertoning tussen twee teams die wel met een speelplan de (kunst)weide waren ingestuurd. Kenmerkend was het compacte spel van Diemen en het wat gevarieerdere spel met opbouw via de zijkanten bij Schoten. Dit leverde een wisselend beeld op als kijkspel, waarin aardig spel werd afgewisseld door zeer veel slordigheden. Na het gebruikelijke aftasten nam Schoten toch vrij snel het spel in handen en bouwden we de ene na de andere aanval op. Vaak werd de gehele breedte van het veld benut maar werd de Diemen keeper nauwelijks getest. Tussen de bedrijven door zocht Diemen middels de lange bal de twee spitsen op waarvan Owusu, de meest bewegelijke bleek en vaak werd gezocht. Vooral hij hield onze verdedigers behoorlijk bezig. Het iets betere spel van Schoten leverde in de 24e minuut een 1-0 voorsprong op. Zonder zelf te scoren! Een harde lage voorzet van Dylan Speelman werd na een wanhoop sliding door een Diemen verdediger in eigen goal gegleden. Sven Bonhof had het lastig grip te krijgen op het spel soms lukte het geweldig dan weer was er onnozel balverlies. Ook de immer als een rots in de brandig spelende Robbert Bolwijn had het lastig. Robbert speelde erg onrustig waardoor hij veel balverlies inluidde. En toen de overigens sterk spelende Bilal de bal wel heel erg zacht terugspeelde op Joey Blom kwam deze in de problemen en was het goed dat Remy Heruer alert was. In deze fase dutte Schoten een beetje in en kwam aan het licht dat de afstand tussen met veel rust verdedigen en achteloosheid heel dicht bij elkaar ligt. Diemen had dit goed door en zette ons onder druk uiteindelijk zonder gevolgen en zette Schoten orde op zaken met als gevolg dat een tweede treffer vlak voor rust er wel in zat maar er niet uitkwam.

De tweede helft kwam Schoten veel te slap uit de kleedkamer. Met als gevolg dat Joey, toch niet de minste speler op het veld, zich lelijk verslikte en een Diemen aanvaller 1 op 1 voor Remy kwam. Gelukkig toonde Remy opnieuw zijn klasse en verdween de bal naast de paal. Diemen rook bloed en verdiende toen beslist een gelijkmaker in een fase waarin Schoten veel te sloom voetbalde. Na een minuut op tien geploeter op niets af was het Schotenspits Terence van Kampen die het Schotenvuurtje weer wat aanwakkerde. Vervolgens kwam Metvlüt binnen de lijnen, die door zijn kracht het herstel luister bijzette. Diemen kwam onder druk en dit leverde de nodige vrije trappen op. Uit één hiervan scoorde Tom Jacobs, gezegend met een fluwelen trap in de 60e minuut de 2-0.             Zonder gekke dingen leek de zege in de knip. Diemen toonde consequent een wisselend spelbeeld, dan weer goed, handig, vlot om vervolgens ontzettend slordig te acteren. Het botste vervolgens even tussen Tom en Terence als bevestiging dat het ook bij Schoten niet vlekkeloos verliep. Kort daarna vond de wissel tussen Terence en Nick van der Zwaan plaats. Nick drukte onmiddellijk, op zijn bekende wijze, zijn stempel. Won de lastige duels en het leek of hij niet was weggeweest. De stand kwam in de 67e minuut nogmaals in gevaar toen Sven balverlies leed vlakbij de 16. Maar daar was Remy weer die reddend ingreep. Toch bleek het nog steeds geen gelopen race toen in de 81e minuut scheidsrechter Goktepe de bal op de stip legde voor Diemen, na ongelukkig hands van Joey. Als kroon op zijn werk stopte Remy de penalty. Een stormachtig slotoffensief van Diemen bleef ons bespaard. Sterker, ook Schoten kreeg in de 87e minuut een penalty toegewezen. Anil Kilic had er minder moeite mee en schoof de bal feilloos in het doel. 3-0.

Man van de Wedstrijd werd volkomen terecht keeper Remy Heruer. Iets wat dan ook wel weer iets zegt over deze overwinning, die iets te ruim uitviel en met spel dat absoluut beter moet om volgende week zondag een kans te maken bij Alliance’22, die tot nu toe een sterke indruk maakt met 6 punten uit 3 wedstrijden.

Bert Buter.