Schoten – ZSGO/WMS 2-2 (rust 1-1)

ZSGOWMS 1 (zon)

... (e.d.)

Mannen, 1, 3e klasse C

17 december 2017 14:00

De laatste wedstrijd voor de winterstop is een regelrechte reclame geworden voor het voetbal op 3e klasse niveau. Er was strijd, er werd door beide teams in hoog tempo gespeeld en zelfs vlogen regelmatig  vloeiende combinaties aan onze ogen voorbij. Het venijn zat ‘m ook nog eens in de slotfase met twee goals in blessuretijd.

Schoten zorgde aanvankelijk voor de meeste mogelijkheden. Mevlut kreeg de ruimte om voor een goal te gaan, maar zag daarbij de vrijstaande Dylan Speelman over het hoofd en zelfs verdediger Robbert Bolwijn stoomde op maar meer dan een corner zat er niet in. ZSGO/WMS toonde waar hun kracht lag. Hun middenveld bestond uit balvaardige spelers, die telkens met hoge snelheid de bal lieten lopen van voet naar voet. Strooiden met crosspasses en werd ‘t Schoten verdedigend lastig gemaakt. Gelukkig waren de pure diepteballen aanmerkelijk minder van kwaliteit en dwarrelden beurteling over de zij- of achterlijn of waren voor keeper Remy Heruer simpel te onderscheppen. Toch bleven onze jongens licht domineren en volgden hele en halve kansen elkaar op. Dylan, Robin en Sjoerd zorgden voor de meeste dreiging maar bleef de 0-0 vooralsnog op het scorebord staan. In de 25e minuut legde Tom Jacob met een fraaie vrije trap de bal panklaar bij Sjoerd, hij kopte de bal in het overvolle doelgebied en was het uiteindelijk de ongelukkige Macnack, die de bal over de eigen doellijn werkte 1-0.

De wedstrijd ging in alle heftigheid door met kansen over en weer, met dien verstande dat ZSGO geleidelijk aan het initiatief van ons overnam. In de 31e minuut werd een overtreding in onze 16 bestraft met een strafschop. Abdessajak maakte geen fout en stonden beide teams weer op gelijke voet. ZSGO gooide er nog een schepje bovenop, waren de volgende 10 minuten helemaal voor de Amsterdammers en hielden wij met veel kunst en vliegwerk stand. Schoten herpakte zich in de laatste 6, 7 minuten en kregen Sjoerd en Dylan vanuit dezelfde aanval ieder een “dotje”. Nog was de eerste helft niet voorbij en kopte Sjoerd in de 45+2e minuut een corner van Tom rakelings voorlangs.

De 2e helft begon zoals die eindigde. Opnieuw vond Tom Sjoerd die de bal fraai controleerde en opnieuw, nu via een schot, net voorlangs gaan. Hierna werd ZSGO sterker dan Schoten en was er gedurende de gehele 2e helft sprake van een dominerend  tegenstander. Zij bepaalden het tempo en Schoten moest zich tot het uiterste inspannen om het hoofd boven water te houden. Bovendien lag het tempo in deze fase meedogenloos hoog en had ik te doen met scheidsrechter Stroobach, die het allemaal maar moest bijsloffen. Toch waren er in die lange fase maar weinig uitgespeelde kansen. Onderwijl verliet de licht aangeslagen Sjoerd het veld en viel Sven Bonhof in en werd ook de moegestreden Dylan vervangen door Aron Apetz. De twee jongelingen belandden in het “hondengevecht” (wat nooit meevalt) maar pikten het goed op met nog een paar leuke acties. In het laatste kwartier gebeurde er nog genoeg toen beide teams nog steeds vooral wilden winnen. Keeper Remy maakte het nog het meest spannend door een inschattingsfoutje bij het uitkomen. Het liep goed af doordat onze verdedigers zich voor de bal wierpen. Even later moest keeper Dos Santos voor ZSGO alles uit de kast halen om de 2-1 te voorkomen na een strak schot van Sven. In de 80e tot 90e minuut zorgde ZSGO voor de grootste dreiging, gesteund door enkele vrije trappen, leek de 1-2 in de maak maar stond Remy als een rots in de branding geen goals toe. Al hadden we geluk dat een kopbal, van de ingevallen en zeer rappe nummer 14, kansloos voor Remy aan de voor ons goede kant van de paal verdween. Door een aantal stop momenten duurde de wedstrijd nog even voort na de 90e minuut. Die minuten werden de kers op de wedstrijd. In de 92e minuut zette Mevlut goed door en kreeg hij de bal bij Lennaert Stuur, die geweldig knap inkopte 2-1. Maar het was nog niet gedaan. ZSGO zette nogmaals aan en was het een sneu momentje van Tom dat de bal bij een voet van een ZSGO er kwam, die in de 94e minuut alsnog raak schoot 2-2. Aan een kant was dit zuur voor ons maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat ZSGO  het punt verdiende en feitelijk de meeste aanspraak maakte op een overwinning.

Man van de wedstrijd bij Schoten was Joewey Blom op korte afstand gevolgd door Robbert Bolwijn. Soms moet je ook oog hebben voor de tegenstander en daarom wil ik ook hun nummer 9 Duerein vermelden. Een pracht voetballer.

De winterstop gaat in met een 5e plaats op de ranglijst en 17 punten. Exact dezelfde cijfers als vorig seizoen op dit tijdstip. Met dien verstande dat we nu nog twee wedstrijden te goed hebben.

Nogmaals aan een ieder een fijne Kerst en een gezond 2018 met hopelijk nog veel winstpunten te bejubelen, want in deze competitie is van alles mogelijk.

Bert Buter.