Schoten 1 - VVH/Velserbroek 1

Assist: Sam Ras

Mannen, 1, 3e klasse C

4 februari 2018 14:00

Schoten voldeed vandaag aan alle wensen. Revanche op de geleden nederlaag uit bij VVH/Velserbroek, winnen op de verjaardag van onze club en een plekje stijgen op de ranglijst. De wijze waarop het ging was een tikkie minder juichend. Het wedstrijdverloop was vooral “sturm und drang”, daardoor onrustig, slordig en werd het spelpeil zeer nadelig beïnvloed door de enorme hoeveelheid overtredingen en de straffe koude wind.

De start van de wedstrijd was nog niet eens onaardig. VVH/V. nam het initiatief, combineerde leuk maar kwam niet tot echte kansen. Schoten had het er lastig mee en kon maar moeizaam een stempel drukken. Dit beeld duurde een klein kwartiertje. Schoten begon net iets meer kwaliteit te tonen zodra de bedoelingen tot uitdrukking kwamen in de opbouw zag je het verschil in balaanname, waarin onze jongens toch wat beter waren. Met name Sjoerd Auwerda controleerde op zijn bekwame wijze hoge en lage aangespeelde ballen meestal zeer goed. Jammer is dat Sjoerd nog zo’n 20% verwijderd is van het meetpunt van voor zijn blessure, om vanuit een individuele actie zelf te scoren, dan wel zijn maatjes in stelling te brengen. Het moment dat dit gaat gebeuren komt in ieder geval per wedstrijd dichterbij. Doordat VVH/V. agressief verdedigde ontwikkelde het spel zich steeds meer tot een gevecht om de bal, waarin geen ruimte was voor oogstrelend voetbal, die de trouwe toeschouwer de kou deed vergeten.

Het gehak op elkaar en de veelvuldig gehanteerde lange bal fronste menig wenkbrauw. Schoten scoorde uiteindelijk de 1-0 in de 25e minuut. Dit was typerend voor de wedstrijd, vanuit een z.g. standaard situatie. Moet gezegd het werd een kunststukje op zich en een act voor twee personen. Tom Jacob en Aron Apetz bedachten een aanloopdansje waaruit Aron de totaal in verwarring gebrachte keeper Marco v.d. Bogaard kansloos liet door de bal fraai in de linkerhoek te krullen. Aron was zo wie zo een meevaller vandaag die bergen werk verzette en ook voetballend een van de betere op het veld was. Net zo goed als Sam Ras, niet een van de snelsten, maar door goed positie kiezen en goede passing, zich in positieve zin wist te onderscheidden. Ook Robbert Bolwijn voetbalde op zijn bekende wijze en was opnieuw nauwelijks te passeren. Wat echter nog het meest opviel was dat hij speelde in korte mouwen bij een gevoelstemperatuur van min 10. Enkele momenten daar gelaten viel er steeds minder te genieten en zorgde een kop warme thee of koffie in de rust voor de broodnodige opwarming.

De 2e helft startte zoals de eerste eindigde met onstuimig voetbal. Men deed zijn best maar veel orde viel nog niet waar te nemen. Even leek de wedstrijd in de 50e minuut HET kantelmoment te krijgen maar een fraaie kopbal van de VVH/V. spits werd wegens buitenspel afgekeurd en daar waren de geleerden het lang niet allemaal over eens. Ja de kopbal werd in buitenspel positie ingekopt maar het moment dat richting gegeven werd aan de bal zag het er toch net iets anders uit!! Steeds duidelijker werd echter dat Schoten toch het betere team had en VVH/V. niet voor niets by far de minst scorende ploeg van de afdeling heeft. Nu blonken wij daar ook niet echt in uit in scoren en misten wij in de 60e tot 65e minuut twee droomkansen. Eerst was het Dylan Speelman en kort daarna onze anders zo vaak scorende Lennaert Stuur. VVH/V. kwam kort daarna nog dicht bij een goal maar de bal verdween aan de voor ons goede kant van de paal. Sjoerd zocht de bank  en Mevlüt verving hem, bovendien startte toen een korte fase van beter voetbal aan onze kant, dat binnen vijf minuten tot resultaat leidde. Sam speelde Aron aan die, in de 68e minuut, uit een moeilijke positie toch de bal voor de 2e maal tegen de touwen kreeg. 2-0 de buit leek binnen. Zowel bij VVH/V. als Schoten werd er nog aardig op los gewisseld. De nooit falende Nick van der Zwaan werd geruild voor Robin de Ridder. (beide spelers waren nog niet 100% fit maar presteren altijd). Toen even later Dylan plaats maakte voor Michel van Die luidde dit meteen de laatste 15 minuten in, die wij verder rustig uitspeelden. Heel erg vond ik het niet dat de scheidsrechter voor einde wedstrijd floot. Koud tot op het bot en gelukkig 3 punten rijker. Een mooi jubileum cadeau voor Schoten.

Tot man van de wedstrijd werd Aron Apetz gekozen en daar zal een ieder het volledig mee eens zijn geweest. Volgende week op naar Diemen. Beetje beter voetballen en dan valt daar best een puntje te halen.
Bert Buter.