Schoten – De Kennemers

Joey Blom (schot)

Mannen, 1, 3e klasse C

15 april 2018 14:00

Wat mij betreft kende de 22e speelronde twee topduels. Te beginnen (vooruit maar) met Schoten v. De Kennemers en Ouderkerk v. ZSGO/WMS (beide wedstrijden leverden een 2-0 uitslag op). De belangen liggen bij de 3e periode of een zo hoog mogelijke plaats op de ranglijst, ten einde een plaats in de nacompetitie met kansen op promotie naar de 2e klasse af te dwingen. Voor de aftrap vond er een opvallend rondje “handjeklap” plaats om de sportieve bedoelingen te benadrukken. Ik denk dan meestal: “voor hoe lang”? Terugkijkend op de wedstrijd en gezien de belangen viel dit alles mee. Fel was m.n. in de 1e helft en lichtelijk geïrriteerd de 2e. Scheidsrechter Raven had er goed het oog op en mede door hem was er ruimte om er een echte “battle” van te maken. De wedstrijd begon zonder aanloop. Al in de 2e minuut een prachtige crosspass vanaf links via Ibrahimi naar Purse leverde een mogelijkheid op, die gelukkig voor Schoten, tegen de paal belandde. Geen goal maar wel een Beverwijks visitekaartje. Schoten schrok maar niet wakker, de gevaarlijke aanvallen van De Kennemers voorhoede werden met de grootste moeite tegen gehouden. Even later dreigde de eerste tegengoal toen een breed uitgevoerde aanval in hoge snelheid onze verdedigers bijna te machtig werd. Schoten wist echter met het nodige geluk maar zeker ook door taai verdedigen de nul te handhaven. Lennaert Stuur zorgde af en toe voor lucht door op iedere bal goed door te jagen, dat de overige Schotenspelers de moed gaf ook alles te geven en zo het dominerende Kennemers te ontregelen. Het spel zelf maken zat er nog even niet in. Rond de 15e minuut kwam er plotseling een kansje voor Schoten toen Kennemers verdediger Koops en de bal en Lennaert over het hoofd zag, de verraste Lennaert kreeg de bal nog net bij Bilal maar zijn inzet ging net over. Toch het was een signaal! Het weerhield De Kennemers echter niet om nog steeds volop voor de aanval te kiezen en was het opnieuw Purse die de Schotenpaal trof. Dit maakte De Kennemers nog steeds tot bovenliggende partij. Halverwege de 1e helft wist Schoten de wedstrijd wat gelijkwaardiger te maken. Zo kwamen Robin de Ridder en Aron Apetz tot twee afstandsschoten die maar net naast gingen en zag Lennaert na een pass op Sjoerd Auwerda de bal maar net naast gaan.

Inmiddels werd steeds duidelijker dat De Kennemers keeper Davidson een keeper van grote klasse bleek. De 35e minuut leverde voor beide teams een doelkans op. Een corner van Tom Jacob werd maar net over gekopt door Sjoerd en de daarop volgende aanval van de bezoekers werd keurig door Remy Heruer tegengehouden en de “losse” bal werd weggerost door Joey Blom. Vervolgens kwam Anil Kilic heel dicht bij een doelpunt en toen keeper Davidson eindelijk  was gepasseerd lukte het aanvoerder en uitblinker Williams  de bal vlak voor de doellijn weg te trappen. In de 39e minuut lukte het Lennaert bijna te scoren maar nu pakte keeper Davidson opnieuw de hoofdrol, wat hij nog eens dunnetjes overdeed toen Tom een vrije trap richting kruising zond en de handpalm er achter kreeg. De laatste minuten voor het rustsignaal bracht nog heel wat. Eerst viel een mooie aanvallende actie van Bilal te noteren en kort daarna zette Tom goed door en wist Williams ‘m af te stoppen maar niet zonder overtreding kort bij de achterlijn. Scheidsrechter Raven kon niet anders dan naar de stip wijzen. Zoals gebruikelijk neemt Lennaert die klus voor zijn rekening. Hij schoot de bal wederom (bijna) feilloos in, maar Davidson toonde zijn grote klasse door de bal buiten te ranselen en tot een corner te reduceren. Het werd een corner die scherp indraaide en aanvankelijk werd weggewerkt door De Kennemers  verdediging, echter precies voor de voeten van Joey die zich geen moment bedacht op goal knalde en de bal tot stilstand zag komen in het net. 45e  +5 minuut 1-0. Nog steeds niet conform het spelbeeld maar het herstel halverwege de 1e helft betaalde zich uit. Schoten toonde zich via alle 11 spelers weer die taaie tegenstander.

Schoten zag kans de lijn door te trekken. Eerste raakte Sjoerd in de 49e minuut de paal en amper een minuut later eindige een één – tweetje tussen Sjoerd en Lennaert in het net en stond de 2-0 op het scorebord. Dit bleek de doodsteek voor De Kennemers. Van het goede spel in de eerste helft viel weinig meer te bespeuren. Het team had het vooral lastig met zichzelf. Het spel werd minder en het praten nam toe. Terwijl Schoten de tegenstander op de rug had konden zij de wedstrijd toch niet domineren op een wijze dat had gekund en gemoeten. Cool, geconcentreerd en scherp blijven voetballen. De wedstrijd verloor daardoor haar glans. Jasper, die weer fenomenaal coachte, probeerde door te wisselen de spirit er weer een beetje in te krijgen en zo de 3e goal af te dwingen. Maar de ingebrachte Dylan voor Tom (licht aangeslagen), Sven voor Aron en Michel v. Die voor Anil sorteerden niet dat effect maar het was wel voldoende om de    2-0 over de streep te trekken.

De man van de wedstrijd bij Schoten werd Sam Ras. Het hadden er nog tien anderen kunnen zijn want alle spelers gaven wat ze waard waren. Sam verdiende echter deze “dagprijs”, mede door zijn goede spel van de laatste tijd.

Volgende wedstrijd is 22 april bij United/DAVO. Een van de nog vier finales!

Supporters van Schoten meld je massaal!

Bert Buter.