Schoten – Sporting Martinus

Sporting Martinus 1 (zon)

Robin de Ridder (scrimmage)
Aron Apetz (schot)

Mannen, 1, 3e klasse C

13 mei 2018 14:00

Allereerst een dikke plus voor ons 2e elftal met het behalen van het kampioenschap. Vrijwel het gehele seizoen werd de ranglijst aangevoerd en dan verdien je het. Directe concurrent Hillegom 3 werd met 2-0 verslagen en spelers zowel als de technische staf waren door het dolle. Volgend seizoen komen we uit in de 2klasse.

De feestklanken rond het kampioenschap van ons 2e elftal waren nog maar amper verstomd of voorafgaande aan de wedstrijd van ons eerste werd een minuut stilte in acht genomen uit respect voor oud (ere) voorzitter Martin Grégoire. Een bestuurder voor Schoten van ongekende dienstbaarheid.

Om precies 14.05 uur startte scheidsrechter Dumont de met name voor Schoten belangrijke wedstrijd. Er is hard getraind en geoefend dus de mannen waren er klaar vol. Van de goede bedoelingen en voorbereidingen viel van onze kant aanvankelijk niet veel te bespeuren. Het werd een gevecht tegen onszelf en tegenstander die zonder meer een aardig balletje kunnen trappen. Schoten had een soort van spanningsveld in het spel, die werd beïnvloed door krampachtigheid, onrust en een overdaad aan inzet, zodat het niet kwam tot het simpel rondspelen van de bal. Tegenstander Sporting Martinus gaf zichzelf wat meer tijd waardoor de eerste 15 minuten voor de Amstelveners was. Toch waren er ook leuke momenten vast te leggen bij ons, zoals een combinatie tussen Sven Bonhof, Aron Apetz en Lennaert Stuur. En helemaal toen Sven in de 11e minuut bijna eerste goal scoorde, toen hij de bal keihard onderkant lat schoot en mogelijk achter de lijn terecht kwam. Helaas had de videoscheidsrechter een snipperdag. Vanaf dat moment groeide Schoten in de wedstrijd en met name Aron was zeer bedrijvig terwijl één van onze “verschilmakers” Sjoerd Auwerda iets te vaak ruzie met de bal had. Waar Sjoerd zich dan meestal zelf groen en geel aan ergert en dat helpt hem juist ook weer niet. Sporting Martinus aanvaller Koning had veel dreiging in zijn spel en ook Jurka is een slimme spits, die alle aandacht vroeg. Middels opnieuw dreiging via Sven bleef de roep om winst in tact en knokte Schoten zich door mindere fases heen. Helemaal toen Sjoerd in de 25e minuut, via een kopbal de bal bij Joey Blom kreeg die de bal helaas tegen de paal trapte en even later Lennaert zich langs diverse verdedigers door slingerde maar net niet tot scoren kwam. Tussen de bedrijven door waren er de nodige Martinus aanvallen die vaak en ternauwernood door onze verdedigers Bilal, Sam, Joey, Alpay en keeper Remy onschadelijk werden gemaakt. Helemaal toen Sporting weer de overhand afdwong was het alle hands aan dek en dubbel lastig om naast goed verdedigen de opbouw niet te verwaarlozen. In de laatste 5 à 7 minuten voor rust werd Schoten weer de bovenliggende partij. Toen een gezamenlijke inspanning van Bilal en Sven keeper Wuthrich tot een redding dwong, die een corner opleverde.  Aron draaide de bal in het doelgebied en kreeg Robin de Ridder de bal voor de voeten. De bal raakte niet eens het net maar was wel heel duidelijk over de doellijn. Scheidsrechter Dumont stond uitstekend opgesteld en wees resoluut naar het midden. 41e minuut 1-0 voor Schoten.

De tweede helft werd een kopie van de eerste. Schoten slechts bij vlagen komend tot hun normale niveau en Sporting, toch wel leep spelend, maar ook weer niet overlopend van klasse vanmiddag. In de 54e minuut leverde een goede een – twee tussen Sjoerd en Lennaert net geen goal op, terwijl amper 30 seconden onze keeper Remy reddend moest optreden. Vervolgens was het een minuut later Aron, die bijna profiteerde van een foute inschatting van keeper Wutrich. Zijn schot ging helaas behoorlijk over. En doordat Schoten en Martinus hun kansen in evenwicht hielden moest nu weer Bilal voor ons vol aan de bak en de tegenstander van de gelijkmaker afhield. Zowel de 2-0 als de 1-1 hingen in de lucht, zeker toen Martinus steeds meer urgentie in hun spel legden was het vooral Robin de Ridder die kansen van de tegenstander ontmantelde. Het duo Koning en Jurka gooiden alle registers open en brachten onze verdediging aan het wankelen. Plotseling viel er in de 75e minuut weer een wonderschone Schotencombinatie op te tekenen toen Robin, Aron en Sjoerd tot op millimeters van de 2e goal kwamen. Lennaert bleef niet achter ook hij wilde nog wel scoren maar zijn schot ging centimeters voorlangs. Tel daar bij  tussen al onze dreiging de niet aflatende dreiging van Martinus en tot het eind van de wedstrijd bleef bloedstollend. In de 85e minuut was het eindelijk toch raak voor Schoten en beloonde Aron zijn goede wedstrijd met onze 2e goal. 2-0 hè, hè eindelijk rust!? Niet dus! De volgende minuut was het Cornwall die de 2-1 scoorde. Het nagelbijten duurde nog even voort. Hierin kwam Lennaert bijna tot een 3e goal en de ontembare Aron was alweer dichtbij zijn 2e  doelpunt. Het laatste woord was aan Jurka, die nog een wereldactie in huis had door de bal achter het standbeen bijna in het Schotennet kreeg. Het verdiende een goal het werd het niet en dat vond ik niet echt erg. Vandaag spannend ja. Goed nee. Daar klagen we niet over als je toch al 43 punten bij elkaar hebt gevoetbald. Wie man van de wedstrijd is geworden kan ik helaas niet meegeven. Kijk hiervoor even op de Schotensite www.schoten.nl

De volgende week naar nummer drie ZSGO/WMS natuurlijk moeilijk maar jongens maak je er niet te nerveus over. Je eigen goede spel spelen en dan komt ‘t  ook a.s. zondag weer goed.

Bert Buter.