SCHOTEN 1 (ZON) - ZAP 1 (ZON)

ZAP 1 (zon)

10 februari 2019 14:00

Direct vanaf de aftrap ontspon zich een interessante wedstrijd. In de eerste minuut zorgde Virgil Moal met een leuke actie voor enig gevaar voor het doel van ZAP keeper Bosch. Amper twee minuten later was er dreiging voor onze goal. Robin de Ridder trachtte met veel inzet erger te voorkomen maar ongelukkigerwijs tikte hij met een sliding een ZAP aanvaller aan. Scheidsrechter Juninck zag er een free kick in, die door Schouwvlieger langs de muur werd geschoven en aan de voor ons verkeerde kant van de paal belandde 0-1 en dat al na drie minuten. We stonden kennelijk niet helemaal goed want eerlijk gezegd mag dit op deze wijze nooit gebeuren. Schoten ging onverdroten door en kwam er al snel achter dat deze tegenstander niet voor niets als vierde op de ranglijst staat. Met name hun aanvallers waren goed aanspeelbaar door hun bewegelijke spel. In het bijzonder Marvin La Croes vroeg alle aandacht en haalde het beste boven bij Joey Blom, die ook goed voor de dag kwam. Achterin werd daarnaast door Alpay Kilic, Bilal en Lesley Geerlings goed weerstand geboden tegen al die bewegelijkheid. Schoten liet zich best wel zien en een pass van Virgil kwam bij Sjoerd Auwerda in de voeten maar zijn inzet haalde het doel niet. Sjoerd kreeg een tweede kans na een vrije trap van Bilal, zijn kopbal verdween over de lat. Net zo onverwacht als de eerste tegengoal viel kwam de tweede. In de 17e min. liet Virgil zich de bal ontfutselen en het volgende moment lag de bal voor de voeten van La Croes, die aantekende voor de 0-2. Schoten ging onverschrokken door en Alpay bediende Lennaert, maar zijn kopbal miste kracht en Lesley paste Sjoerd in maar ook zijn vizier stond niet op scherp. In de 31e min. leek ons lot beslist maar keeper Thijs Hofman hield La Croes van de 0-3 af. Het laatste kwartier van de eerste helft nam ZAP wat gas terug en ging de wedstrijd meer gelijk op.

De tweede helft bracht een goede doorstart en het voetbal bleef de moeite waard om naar te kijken. De teamspirit bij Schoten werd direct bevestigd in de 47e min. via een één – tweetje tussen Lennaert en Sjoerd maar leverde niet de zo gewenste aansluitingsgoal op. In volgende minuut weer een aanval van Schoten en plotseling lag Lennaert op zijn gat in de zestien . De goed leidende scheidsrechter Juninck zag echter geen rede om naar de stip te wijzen. Schoten bleef druk zetten, een vrije trap van Sjoerd smoort in de muur en Anil Kilic kopt net voorlangs de goal. Kort daarna, in het heen en golvende spel, behoedde Thijs ons in de 58e minuut voor een verdere achterstand middels een super redding. Rond het uur kregen we verse benen in het veld, verliet Moal het veld en kwam na een lange blessure Dylan Speelman weer eens aan 1e elftal voetbal toe. Kort daarna gebeurde het dan eindelijk. In een overvol strafschopgebied  wurmde Lennaert zich langs meerdere tegenstanders en liet de bal in het net verdwijnen. 62e min. 1-2. De coupe leek compleet toen 3 min. later Lennaert onderuit gehaald werd, strafschop! Anil plaatste zich achter de bal hij vond de uiterste, voor de keeper, linkse hoek, maar met een katachtige sprong ranselde keeper Bosch de bal uit de goal. We knakten niet echt maar het was toch een knauw. In de 66e min. verving Jeffrey Post Lesley, die op een goede wedstrijd mag terug kijken. Kort daarna werd het pleit beslist toen invaller Dekker te veel vrijheid kreeg, op het inmiddels door de regen spekglad geworden veld, mede hierdoor slipte de bal onder Thijs door. 70e min. 1-3. In de vorm van nog meer aanvallend vermogen kwam Aron Apets Randy Willems vervangen. De laatste 12 min. kwamen we met 10 man te spelen en ondanks dat en de 1-3 achterstand vochten onze jongens door en dat is toch wel de grootste winst van deze wedstrijd voor ons. De bereidheid om te strijden was 90 minuten aanwezig. Wel kwamen de nodige tegenstanders dichterbij ons, dus het pakken van punten wordt steeds urgenter!

Scheidsrechter Dévinio Juninck volgde het spel van dichtbij en floot in grote lijnen zeer goed. Wel moet hij uitkijken niet al te zeer op te vallen door net iets te vaak te fluiten. Maar een dikke 8 voor de arbiter! Bij Schoten was Alpay de man van de wedstrijd, dit was een lastige keuze doordat er meerdere kandidaten recht van spreken hadden. ZAP stond vandaag voor een Zeer Aantrekkelijke Pot. Een prima team en na Zouaven het beste dat ik gezien heb in onze thuiswedstrijden. Ook was het goed te zien dat er een forse delegatie van ZAP onze bestuurskamer aandeed en zo hoort het ook!!

Bert Buter.