Schoten – West Frisia 2-0

West Frisia 1 (zon)

2e klasse A

27 januari 2019 14:00

Het was een bemoedigende start direct na de winterstop uit bij s.v. Spartanen. Vandaag volgde het belangrijke duel tegen West Frisia. De dagen voorafgaande aan deze wedstrijd waren voor onze spelers niet gunstig, er kon niet getraind worden en Lennaert Stuur had een lekker klusje te ondergaan bij de tandarts. Het bruggetje is snel gemaakt. Mijn Engelse leermeester Jimmy Greenhalgh omschreef een slechte wedstrijd altijd met de opmerking “I have had better days at the dentist”. En zo was het maar net.

De nummer 12 tegen nummer 14 van de ranglijst lukte het maar heel af en toe het vertoonde spel op voetbal te laten lijken. Het soort voetbal waar je als toeschouwer op hoopt. West Frisia startte behoudend en gaf Schoten de kans meer bal bezit te houden. Helaas was er geen enkele sprake van goede vorm bij Schoten en was de bal niet aan ons besteed. Dit had West Frisia rap door en zij namen rap het initiatief over. Vanuit het middenveld voetbalden ze beter dan Schoten. Vooral Jansen en Bacaksiz toonden meer vaardigheid dan welke speler bij ons dan ook. Gelukkig voor Schoten zag het er bij de Westfriezen achterin minder solide uit en een halve mistrap van een van de verdedigers bevestigde dit en stelde Lennaert in de gelegenheid zijn doelpunten saldo met één op te krikken. De 1-0 viel al in de 9e minuut maar rust bleef uit ons spel. Veel spelers waren niet balvast, het verliezen van duels en het leiden van balverlies was kenmerkend voor ons spel. Op de 15e minuut schrokken we van Anil Kilic, deze anders zo vaak goed en bedrijvig spelende middenvelder had het niet vandaag en passeerde bijna zijn eigen doelman Thijs Hofman. West Frisia rook haar kans, pakte twee corners na elkaar maar daar bleef het bij. Kort daarop reageerde Sjoerd Auwerda net niet accuraat genoeg en zag hij zijn doelpoging 20 cm over de lat verdwijnen. Vervolgens rammelde het opzichtig bij de Westfriezen, zowel Anil als Lennaert kregen halve kansen. Het tweede deel van de eerste helft bracht een heen en weer golvend spel, waarin door beide teams kleine kansjes werden afgedwongen maar er viel niets meer te juichen. Nog wel viel op te tekenen een schot net over van de immer ijverige en voorbeeldige aanvoerder Robin de Ridder. Een uitermate listig balletje van Bacaksiz, die Thijs dan weer even simpel onschadelijk kon maken. In de laatste vijf minuten voor de thee kreeg Bilal Ouariachi zowel de bal bijna achter de keeper van West Frisia als dat hij een schot op onze goal goed wist af te blokken. Het slotwoord was voor Dammers die vanuit een corner net naast schoot.

Na de thee bleven Anil en Lesley achter in de kleedkamer. Anil had zijn dag niet en Lesley had het lastig tegen zijn rappe tegenstander. Alpay Kilic verving zijn broer en Dylan van der Kuijl was de andere wissel. Ik verwachtte een Schoten met opgestroopte mouwen maar dat bleek ijdele hoop. De wedstrijd was al niet geweldig maar de tweede helft was zo mogelijk nog beroerder. Schoten werkte hard maar het ontbrak nog steeds aan de nodige rust en vaardigheid. West Frisia had dit door maar kon uiteindelijk geen vuist maken. Wel scoorde men nog  een doelpunt maar vanuit buitenspel en die tellen niet. Daarna werd het spel grimmiger ook wel weer begrijpelijk, raakten de normaal zo nuchtere Westfriezen behoorlijk geïrriteerd. West Frisia lukt het mede daardoor helemaal niet meer om tot scoren te komen. De laatste 12 minuten had Dylan van der Kuijl nog een aardige bijdrage in petto, miste zelf een kans, maar schoof wel de assist naar Lennaert die in de 89e minuut de wedstrijd besliste met zijn tweede goal. 2-0. Het had nog beter gekund als Sjoerd het overzicht had behouden en niet zelf voor zijn kans maar ‘m in dit geval beter had kunnen afgeven. Er liepen maar drie man vrij van ons.

West Frisia wil ik nog graag meegeven dat hun spel voldoende kwaliteit heeft om van die 14e plaats af te komen.

Bij Schoten zag ik Thijs, Bilal, Jeffrey en aanvoerder Robin de wedstrijd over de streep trekken. Lennaert ondanks de pijntjes weer tweemaal scoren. Was ik een beetje verbaasd dat Aron ,met zijn snelheid, nog niet 20 minuten werd gegeven. Er zijn ook een aantal spelers die een tandje conditie moeten bijtanken. Tom aanpakken die handel!

Alle overige spelers bedank ik voor de goede wil. Volgende week naar De Zouaven met de bus gaan stel ik voor en deze voor de eigen goal parkeren.

Mannen vooral doorgaan!

Bert Buter.