SCHOTEN 1 (ZON) - ZOUAVEN (DE) 1 (ZON)

Zouaven (de) 1 (zon)

2e klasse A

18 november 2018 14:00

Scheidsrechter:  M. Broekhuizen
Toeschouwers 135

Het was goed aankomen bij het Schoten Stadion. Direct bij het entree stonden twee dames aan de “poort”, achter een tafel met een doos vol lootjes. Geen entree maar lootjes t.b.v. de jeugd. Een koude maar dankbare klus en goed te zien, dat zowel de Schotenfans als de meegereisde Zouaven supporters hun sociale hart toonden en de knip opentrokken.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen Schoten leed een nederlaag waar zelfs de grootste Schoten die- hards weinig moeite mee zal hebben gehad. Koploper Zouaven was zo overduidelijk het betere team en Schoten toonde zoveel grote moed dat de uitslag de enig juiste was, met voor ons een positieve ondertoon de getoonde inzet.

Direct na het eerste fluitsignaal van de (achteraf oordelend) prima fluitende scheidsrechter Broekhuizen, pakte De Zouaven het heft in handen. Met de koude Noord –Ooster in de rug volgde de ene na de andere aanval, middels vlot uitgevoerd combinatievoetbal dat telkens maar net aan door de Schotenverdedigers kon worden verstoord om erger te voorkomen. Met uitzondering van een paar diepte passes, die gejaagd door de wind meestal te hard werden verzonden, zag hun spel er puik uit. Toch duurde het nog tot de 16e minuut voordat hun eerste grote kans zich aandiende, maar Marsman had het vizier nog niet op scherp. Echter in de 19e minuut was het wel raak. Op het middenveld verloren we de slag en vervolgens haperde de verdediging, waardoor ook onze keeper Thijs Hofman, met de beste uittrap van de afdeling, aarzelde en Marsman nu wel toesloeg en de touwen liet bollen. 0-1.

Het spelbeeld hierna veranderde nauwelijks maar voor ons was positief dat alle spelers onverstoorbaar bleven doorknokken. Ieder op zijn eigen wijze en binnen de eigen mogelijkheden. Door de constante bewegelijkheid van de Zouaven liepen onze jongens op hun tenen en werden kleine foutjes onvermijdelijk. De 33e minuut stond symbool voor dat spelbeeld. Als in een soort schaduwspel liepen onze verdedigers achter hun tegenstanders aan,  leek de chaos compleet en was nog een tegengoal in de maak. Slechts Jeffrey Post wist met gevaar voor lijf en leden erger te voorkomen. Hoopgevend was dat de laatste 5 minuten voor de thee voor Schoten was.

Schoten had nu het voordeel van de afgezwakte wind. Veel betekende dit niet en al in de 47e      minuut raakte De Zouaven de paal. Schoten liet zich daarna wat meer zien en een vrije trap in de 52e minuut zorgde voor wat bescheiden dreiging. Trainer Jacob van Schoten wisselde na een klein kwartiertje Wesley Lamars in voor Sven Bonhof en veranderde direct 3 posities, waardoor het spel toch wat vlotter ging lopen bij de Geel- Zwarten. Maar Zouaven bleef het betere team en Schoten ontsnapte aan de  0-2 toen Thijs wist te redden op een inzet van Boukens. Helaas de daaruit ontstane corner kwam op het hoofd verdediger Broeswn en verdween buitenbereik van Thijs in de linkerbovenhoek. 0-2. Even later leek Lennaert Stuur, na goed doorjagen, een kans af te dwingen maar het veroorzaakte slechts een rimpeltje in hun verdediging.                                   De Zouaven gaven een klap op het resultaat in de 65e minuut. Kooiman besliste met een droge knal de wedstrijd 0-3.

Trainer Jacob ging opnieuw op avontuur middels een dubbele wissel. Anil en Alpay Kilic kregen voortijdig rust (ze zijn zondag weer heel hard nodig) en Lesley Geerlings en Sjoerd Auwerda konden ruim 20 minuten hun kunsten vertonen. Opnieuw was het positief om vast te stellen dat Schoten volop bleef door knokken en zelfs beter ging voetballen, mede doordat de Groote Broekers de teugels lieten vieren. Sjoerd was direct van toegevoegde waarde. Dylan pakte nog onnodig een gele kaart. Deze fysiek sterke jongen kan van nut worden, als hij wat beter om zich heen kijkt en dan pas handelt en zeker zijn fysiek niet verkeerd gebruikt. Dat houdt geen stand, kost je kaarten en geeft geen rendement. Dus Dylan luister naar de ervaren mensen die het beste met je voor hebben. Jeffrey Post voorkwam met een gave sliding de 4e tegengoal en een  Zouaven aanvaller zag kans vanaf een meter of tien de bal zes meter over te schieten.

Ondanks de (dik verdiende) nederlaag was de teaminstelling helemaal niet zo slecht. In de persoon van Jeffrey Post werd de juiste personificatie gevonden dat het spelbeeld bepaalde bij Schoten door hem tot Man van de Wedstrijd te benoemen.

De Zouaven hebben ons een prachtig staaltje voetbal laten zien en tevens bevestigt hoe fantastisch het is om in deze klasse te voetballen. Dit is de weg waar wij ook naar toe moeten werken. Het verlies was ingecalculeerd maar maken de punten, die volgende week zijn te verdienen extra belangrijk. Tot slot mijn/onze felicitaties gaan uit naar De Zouven met het binnen halen van de 1e periode. Jongens dit was klasse!

Bert Buter.