SCHOTEN 1 (ZON) - KOLPING BOYS 1 (ZON)

Kolping Boys 1 (zon)

Assist: Aron Apetz

10 maart 2019 14:00

Vanmiddag werd het afzien voor alles en iedereen, die het voetbalveld op zondagmiddag verkozen boven al die andere opties tot een meer aangename zondagmiddag. Spelbreker was de regen en een ijskoude wind, die me liet rillen in mijn achteraf, iets te dunne voorjaarsjack. In dat respect hadden de spelers het nog het beste voorelkaar, zij konden zich tenminste warm werken, toen scheidsrechter Adams om 14.00 uur voor het startsignaal floot. Schoten stond voor de zware opgave de nummer 3 van de ranglijst ‘t zo lastig te maken dat we er misschien een puntje aan zouden overhouden. De start verliep goed voor Schoten en lukte het zelfs om tot meer balbezit te komen. Dit kreeg zijn bevestiging toen een gelukte diepe bal in de 3e minuut bij Lennaert Stuur belandde, die met een machtige uithaal verlengde, maar de bal over de goal zag vliegen. Vervolgens bleef Schoten goed meespelen en verliep het eerste kwartier in evenwicht. Hierna werd voor de rest van de wedstrijd duidelijk dat de Ouddorpers het betere team had. Er zit een goede structuur in hun spel, straalden rust en zelfvertrouwen uit en schakelen moeiteloos over van rust naar snelheid. In positieve zin leverde Schoten haar aandeel in de wedstrijd en belandde een voorzet zo mooi voor de goal dat Anil Kilic met een kopbal bijna voor de eerste goal zorgde. Helaas bleven we net even te lang in de “ohhh wat jammer” modus hangen. Alpay Kilic had zijn verdedigende plek nog niet ingenomen en werd er ook niet overgenomen. KB overzag deze situatie, antwoordde met een vlijmscherpe counter, die de bal voor de voeten van Cappai bracht, die met een listig wippertje de bal over onze doelman Thijs Hofman kreeg. 24e minuut 0-1. Schoten antwoorde direct toen de bal, via Robin de Ridder, Sjoerd Auwerda bij Lennaert Stuur bracht, maar geen gelijkmaker opleverde. Een minuutje later had onze keeper Thijs een “Onana momentje” en schoof de bal voor de voeten van Joey Kooge, waardoor we twee minuten later tegen een 0-2 achterstand aankeken. Het was een beetje wreed, want ondanks onze tekortkomingen viel het team niet zoveel te verwijten. In de 33e minuut leek even de 0-3 op de schoen van Cappai te liggen, maar het liep met een sisser af.

De rust bracht één wijziging. Dylan Speelman bleef achter in de kleedkamer en Lesley Geerlings werd ingebracht. Puur om tactische rede en werd wat geschoven met posities. Het leek te werken, want met nieuw elan werd de sterke tegenstander bestreden. Tot aan de 55e minuut, toen we in het hart van de verdediging te afwachtend reageerden en de lange Berkhout alle ruimte kreeg om de bal te controleren, zich om te draaien en de ruimte naast Thijs te vinden 0-3. De kansloze missie was hiermee bezegeld en de kwaliteit van KB bevestigd. Positief was toch wel dat Schoten binnen de mogelijkheden positief bleef voetballen ondanks het kansloze gevoel. Anil werd gewisseld voor Aron Apetz. Nog een aardige tegenstoot deed zich voor toen Jeffrey Post Sjoerd in stelling bracht maar zijn schot werd gekeerd door keeper de Vries. De immer betrouwbare Jeffrey werd nog gewisseld voor Virgil Moal, want de afnemende interesse in de wedstrijd bij KB leek er nog wel een goaltje in te zitten voor ons. Echter als je te aanvallend denkt in deze klasse en helemaal tegen zo’n sterke tegenstander, krijg je ‘m eerder tegen dan voor en zei KB aanvaller Klaver dankjewel tegen zoveel vrijheid. Het doorzetten van Schoten bleef aandoenlijk en was er toch nog een momentje van bescheiden vreugde toen Aron de bal keurig bij Lennaert kreeg, die met een kopbal onze eer redde in de 87e minuut 1-4. Nog geen minuut later viel er bijna weer een assist richting Sven, voor Aron te noteren, de goed spelende Sven Bonhof beloonde zich niet en de tweede voor ons te maken in een wedstrijd, die allang en breed gespeeld was.

Een nederlaag waar niets op viel af te dingen. Waar we wel van kunnen leren! Ons spel compacter moet worden om tot succes te komen. We vooral de bal niet te snel diep spelen en de opbouw van achteruit moeten hanteren. Opportunisme bewaren, indien noodzakelijk, voor de laatste 15 minuten. Bij Schoten werd de man van de wedstrijd Robin de Ridder. Met deze keuze, gedaan door Voetbal in Haarlem correspondent en oud Schotenspeler Otto Berendrecht, kon iedereen zich vinden.

Scheidsrechter Adams kunnen wij bedanken en feliciteren met een goed gefloten wedstrijd.

Volgende week de fikse reis naar FC Den Helder. Supporters maak er een leuk dagje uit van en misschien zijn wij wel de verrassing van de week!!

Bert Buter.