Schoten – SVW ‘27

Lennaert Stuur (penalty)
... (e.d.)

26 mei 2019 14:00

Het is Schoten gelukt om in de laatste drie wedstrijden een achterstand van drie punten op s.v. Beemster om te buigen tot twee punten voorsprong. Hiermee is directe degradatie voorkomen maar wacht ons nog een pittig nacompetitie programma, te beginnen met Meervogels ‘31 thuis. De wedstrijd van vandaag werd uiteindelijk vooral een goede test hoe om te gaan met het spanningsveld rond wedstrijden, die er toe doen. SVW was hiervoor een prima tegenstander. Niet dat zij de beuk erin gooiden maar het was genoeg om ons te testen op zwakke momenten, bovendien bleken zij zonder ook maar enigszins grof te voetballen, fysiek een sterke ploeg te hebben en dat 90 minuten lang. De wedstrijd startte met een afwachtend spelbeeld van beide kanten en een lange periode van opvallend zwakke opbouw van achteruit bij ons.

SVW hield zich aanvallend rustig en speelde, na hun lange serie met goede uitslagen, met zoveel zelfvertrouwen dat men waarschijnlijk dacht: “het komt vanzelf wel goed”. Het was goed te zien dat Schoten zichzelf toch wat meer in een juiste balans wist te voetballen. Dit resulteerde in een aantal aanvallende acties die er aardig uitzagen. Lennaert, Sjoerd en Bilal zorgden voor hoopgevende dreiging. De beloning kwam toen Schoten een strafschop mocht nemen en Lennaert dat klusje feilloos uitvoerde. 1-0. Lennaert had ook een beslissend aandeel in ons tweede doelpunt. Na een handige actie kreeg hij de bal vanaf rechts voor de goal. De verwarring werd te groot voor centrale verdediger Groenveld en hij werkte zelf, voor ons, de bal in de goal 2-0. Toch gaf dit ons niet de gewenste rust en zorgvuldigheid met als resultaat dat Schoenmaker voor de aansluitingsgoal zorgde 2-1. Het Schoten antwoord volgde kort daarop. Dit gebeurde na dat keeper de Boer de bal ongelukkig op de voet kreeg waardoor deze precies voor de voeten van Sjoerd belandde. De goal was weliswaar leeg maar de afstand van 30 meter moest wel overbrugd worden. Dat dit lukte maakte het tot een zeer fraaie goal. Helaas ging het toch weer fout toen Robin een onnodige overtreding maakt binnen de 16 en Kramer zich feilloos kweet van zijn taak 3-2.

Ondertussen bleek Zouaven zich niet al te zeer in te spannen en stonden ze in de rust met 0-1 achter tegen Beemster. Het was dus allemaal nog veel te “close for comfort”.
De tweede helft veranderde er niet zoveel aan het spelbeeld. Nu Schoten met de stevige wind mee speelde werd het verdedigen iets makkelijker en vielen voor de goal van SVW een aantal kansen te noteren. Ondanks het harde werken zaten we nog steeds niet comfortabel in de wedstrijd en dit duurde feitelijk de gehele wedstrijd voort. Voetballend viel er niet veel te genieten, daarvoor bleven we te veel hangen in het belang van deze speelronde. SVW speelde uiteraard zonder spanning maar ook zonder al te veel drive. Beide teams wisselden er lustig op los. Voor Schoten vielen Sven, Dylan v.d. K. en Dylan S. nog in. Maar afgezien van een fel schot van Sven kwam de echte dreiging toch bij SVW vandaan en vlak voor tijd maakte spits Veul de gelijkmaker 3-3 en met dank aan Thijs bleef het daarbij. Ondertussen waren ook de kaarten bij Zouaven – Beemster geschud met een 6-2 eindstand.

Alpay werd bij Schoten man van de wedstrijd. Ook scheidsrechter Helgering zou als hij in het geel – zwart had gefloten hier voor in aanmerking komen. En ik verdenk hem er van dat zijn conditie beter was dan die van alle spelers die vandaag binnen de lijnen stonden.

Bert Buter.