Schoten – Spartanen 2-5

2e klasse A

24 maart 2019 14:00

J. (Jan) Poortier

Eindelijk weer eens perfect voetbalweer. Zon en weinig wind zorgen voor een optimistische ambiance. Onmiddellijk na het eerste fluitsignaal was er bij beide teams sprake van energiek voetbal. Schoten heeft het grootste belang bij het pakken van punten en toonden zich bereid hiervoor te strijden. Spartanen kende die drive eveneens, waardoor zonder dat er echt goed gespeeld werd, zich een aardig schouwspel voor de ogen van het publiek afspeelde. Naarmate de wedstrijd vorderde ging Spartanen het betere voetbal spelen. Zij waren beter aan de bal en hadden meer rust in ‘t spel en bovendien beschikte men over een aantal zeer behendige spelers en de nodige lengte in het team. Over de inzet van Schoten was geen klagen, daarentegen was onze eerste balaanname zwak en daardoor de passing onvoldoende en kon dit niet door het harde werken gecompenseerd worden.

Voetbal is nu eenmaal een grillig spelletje en pakte Schoten de leiding. Keeper Ebbelaar werd kennelijk gehinderd door de zon verwerkte daardoor de bal verkeerd, toen vandaar uit Lennaert Stuur de bal voor de voeten kreeg stond het in de 19e minuut ineens 1-0 voor Schoten. De vreugde was van korte duur. In de 21e minuut kregen wij een hoekschop tegen waaruit hun lange centrale verdediger Koppes in alle vrijheid zijn lengte mocht benutten en de bal tegen de touwen kopte. Amper twee minuten later kregen wij een corner. Alpay Kilic krulde de bal perfect voor de goal maar geen Schotenspeler zag kans een hoofd tegen de bal te krijgen. Het noodlot sloeg toe toen een van onze verdedigers een foutje maakte, spits Severing dacht dankjewel en in de 30e minuut keken wij tegen een 1-2 achterstand aan. Kort daarna was Spartanen heel dicht bij hun derde treffer. Minuut 38 en 39 werden de gevaarlijkste voor onze goal toen uit een scrimmage op doel werd geschoten maar Thijs zijn klasse toonde, uit de daarop volgende corner belandde de bal tegen de onderkant lat maar kon toch nog weg verdedigd worden door onze verdediging. Om het Spartaanse overwicht nog maar eens te benadrukken raakte Severing ook nog eens de buitenkant van de paal. De laatste vijf minuten in de eerste herpakte Schoten zich weer enigszins zonder gevaarlijk te worden.

Direct nadat scheidsrechter Jongejan de 2e helft in gang zette zagen we een Schoten, zoals ik nog niet eerder dit seizoen had gezien. Er was veel meer overtuiging bij vrijwel alle spelers en dit kwam nog het beste tot uitdrukking bij Sjoerd Auwerda die weer eens iets van zijn oude glans liet zien. In de 53e minuut soleerde Sjoerd briljant de 16 binnen en was het jammer dat dit geen goal opleverde. Ook Alpay meldde zich met een fraai schot maar keeper Ebbelaar gaf geen krimp. In de 56e minuut werd de bal door een Spartanen verdediger net voor de doellijn gestopt. Maar in de 63e minuut was het raak toen Dylan van der Kuil (net ingevallen) een prachtige voorzet keihard inkopte 2-2. Dylan herhaalde dit kort daarna nogmaals alleen zonder dat dit een doelpunt opleverde. De mokerslag in de 70e minuut kwam hard aan, nadat Schoten het gevoel had dat er meer inzat dan een punt. De aanvallende drang bij ons ging ten koste van het verdedigen en opnieuw was het Severing, die ons op achterstand zette. 2-3. Schoten probeerde nog wel maar het kwaliteitsverschil kwam weer aan de oppervlakte en zelfs de verse benen van Dylan Speelman en Sven Bonhof konden de wedstrijd niet meer omdraaien. Sterker in de 78e minuut was het opnieuw spits Severing die scoorde 2-4, en in vrijwel de laatste minuut was het Houter die de 2-5 liet aantekenen.

Resumé Spartanen wint verdiend, maar een tikkie geflatteerd. Schoten toonde twee gezichten met gelukkig een hoopgevende 2e helft. Blijft overeind: onze balvaardigheid en passing liet ons te vaak in de steek. Ten gevolge hiervan speelden we in meerdere fases erg onrustig. De drang naar voren was geweldig maar maakte ons achterin heel kwetsbaar. Alles kan beter worden, zeker als we een keer winnen en daarmee ons zelfvertrouwen zal toenemen.

Robbert Bolwijn werd bij ons de man of de match. Scheidsrechter Jongejan floot goed in een voor hem tamelijk probleemloze wedstrijd.

Bert Buter.