Schoten – HSV Heiloo

HSV 1 (zon)

Anil Kilic (schot)

30 september 2018 14:00

Welkom in de nieuwe voetbalwereld. Ons eerste kwam vandaag, op eigen accommodatie, voor het eerst in 26 jaar weer eens in actie in de 2e klasse. Met het bekende knoopje in de maag toog ik met een gecontroleerde hoop op een punt naar ons vertrouwde Schoten voetbalcomplex. Het was er druk. Ook het 2e, 3e en later 4e team mochten hun kunsten vertonen. Echter op zo’n dag gaat toch de meeste aandacht uit naar het eerste team. Een moeilijke voorbereiding en een eerste nederlaag uit bij v.v. ZAP (3-2) waren het toch vooral de vraagtekens die overheersten.

Wat mochten wij verwachten? In de atletiek sport zou er sprake zijn van een valse start, want binnen 60 seconden lag de bal al achter onze keeper Thijs Hofman 0-1. Schoten was nog niet begonnen, zo simpel ging de bal er in, toen Jelle Stam een steekpassje vrije doorgang bood en simpel binnen kon tikken. Thijs was totaal verrast over zoveel coulance verleend aan deze HSV aanval. Hierdoor kwam zijn reactie een fractie te laat, maar was het zeker niet zijn fout. Zo’n snelle goal vertelt natuurlijk nog niets over de wedstrijd, die moest eigenlijk nog beginnen.

Beide teams zetten in op combinatievoetbal en verplaatste de bal zich snel van voet tot voet, zodat er optisch niet zoveel verschil leek. Wel bleek de passing en beweging bij HSV en zeker de omschakeling op een hoger niveau te liggen dan bij ons. Mede gevoed door de toegestane ruimte in de manier van verdedigen. We moeten dus nog wel een tandje bij schakelen en snel ontdekken dat aan ons voetbal meer gif moet worden toegevoegd. We moeten leren het onze tegenstander lastig te maken, meer venijn in het spel leggen en 100% voor de bal gaan en korter op de tegenstander zitten. Zoals aangegeven was het verschil te overbruggen in korte fasen en raakte Lennaert Stuur in de 11e minuut met een kopbal de lat en in de volgende minuut ging een schuiver net naast het doel. Dit middenveldvoetbal bood aan beide teams kansjes zo brak Swart door in de 22e minuut en kwam 1 op 1 met Thijs. Onze keeper toonde zich echter de betere. Swart haalde daarna toch zijn gram. Twee minuten later scoorde Swart alsnog de  0-2, opnieuw na aarzelend verdedigen, een scrimmage en rebound. Schoten kwam daarna onverwacht goed terug. In de 27e minuut was het Robin de Ridder die de aansluitingsgoal scoorde, 1-2. Amper 2 minuten later legde Mo een voorzet fraai neer bij Lennaert die op zijn beurt Anil Kilic in staat stelde de gelijkmaker te scoren, 2-2! Het zwakke verdedigen bij ons bleek niet te corrigeren vandaag en opnieuw zei HSV in de persoon van Stam, in de 38e minuut; “dankjewel” en stonden we weer op achterstand. Dit werd tevens de ruststand.
Het team van Schoten kwam sterk uit de kleedkamer, waar Sven in achterbleef en Aron zijn kans kreeg en pakte het initiatief. Maar langer dan 5 minuten duurde dit niet. HSV pakte de draad weer op en deed de dingen waarin ze al goed waren nog overtuigender en de Schotenboys verbleekten tot een wel heel mager niveau. Ik zag nog één fraaie aanval maar het schot van Bilal suisde over. Terwijl voor HSV opnieuw Stam voor dreiging zorgde. Geen wonder dat niet wij maar HSV scoorde. In de 62e minuut was het raak voor HSV via Vogel, 2-4. Wesley Lamars, nog niet helemaal fit, liet zich vervangen door Dylan, die direct meedeed en niet schuwde zijn fysiek in de strijd te gooien en best wel lastig was voor zijn tegenstander en een paar maal met het hoofd de bal opzocht.

Bij HSV werd de overwinning al gevierd met een dubbele wissel. Het kwam hun spel niet ten goede en omdat Schoten al helemaal uit gepierd was zakte het spel steeds verder weg. Een doelpunt van Meijer zette het scorebord op 2-5, waarmee de eindstand en onze zwakke prestatie bevestigd werd. Nee, niet waar op we met zijn allen gehoopt hadden. Er moet nog heel veel gebeuren en kan nog heel veel verbeteren. Aan de hand van onze as Thijs – Joey – Robin en Lennaert is verbetering mogelijk maar dan moeten een aantal zaken, waarvan we allemaal begrijpen wat ik bedoel op orde moeten zijn! Vandaag lag het aan niemand anders dan aan onszelf. HSV was beter dan ons, dus zoek de oorzaak bij jezelf en nergens anders bij!!

Scheidsrechter Poortier floot een goede wedstrijd, waarvoor dank!

Bert Buter.