Voetballen in de zandbak

DEM (RKVV) 4 (zon)

Assist: Daan Pelser

29 mei 2019 19:30

Op deze zonachtige woensdagavond stond de inhaalwedstrijd bij DEM op het programma. Een club met een zeer groot aantal velden. Ondanks dat er deze avond maar 1 wedstrijd op het programma stond, werd er toch voor gekozen om op het slechtste veld van het gehele terrein te spelen, veld B, de zandbak.

Goed voetbal op dit veld was onmogelijk en het was in de beginfase DEM, die met een grotendeels ander elftal als de heenwedstrijd, hier het beste mee leek om te gaan. Na ongeveer een kwartier spelen is het Bart die met zijn voeten redding brengt als een speler van DEM ineens vogelvrij voor hem opduikt.

Ook de volgende kans is wederom voor DEM. De spits van DEM staat ongeveer zo’n 3 meter buitenspel als hij wordt aangespeeld van achteruit. De scheidsrechter negeert echter de grensrechter van Schoten en laat doorspelen. De spits van DEM moet nog zo’n 30 meter afleggen richting Bart, maar met een gigantische sprint weet Daan hem in te halen en met een sliding uit het boekje een doelpunt te voorkomen.

Schoten stelde hier de 1e helft zeer weinig tegenover, twee “bijna kansen” worden gecreëerd. Eerst is het Sjors die met een lage voorzet gevaar sticht voor het DEM doel, helaas wordt er niet gereageerd op deze voorzet. Vervolgens is er een soortgelijke situatie bij de corner van Tom, ook op deze voorzet wordt niet gereageerd, waardoor beide keren de bal aan iedereen voorbij gaat.

Zo houden DEM en Schoten zich voorlopig in evenwicht qua score. Verbaal heeft Schoten wel een voorsprong genomen op DEM als Ishan na commentaar op de leiding voor 10 minuten naar de kant mag. Gevaarlijk wordt DEM deze 10 minuten, waarna de ruststand 0-0 is.

In de rust wordt het een en ander even anders neergezet, waardoor de verwachting is dat Schoten in de 2e helft een veldoverwicht kan gaan creëren.

En dit gebeurd ook. De eerste kleine kans van de 2e helft is voor Daniel. Uit een indraaiende vrije trap van Tom krijgt hij net niet goed zijn hoofd tegen de bal, waardoor deze naast de goal belandt. De volgende kans is een stuk groter. Uit een inworp van Nigel aan de rechterkant van het veld, valt de bal uit de kluts voor de voeten van Daan, deze geeft een dieptebal richting Quincy, die sneller is als zijn tegenstander, hij omspeelt de uitgekomen keeper en is net op tijd bij de bal om hem in het lege doel te schuiven, 0-1!

Na deze goal gebeurd zijn er wederom zeer weinig hoogtepunten te vermelden en duurt het tot de 75e minuut, voordat Schoten weer een kans krijgt. Quincy geeft de bal in de loop van Sjors mee, die de bal op het slechtste gedeelte van het hele veld wil aannemen, helaas is de aanname net niet goed genoeg, waardoor deze in de handen van de keeper belandt.

Kort hierna is er wederom een kans voor Schoten. Nu is het Samil die de bal aflegt op Quincy op zo’n 18 meter van het doel, helaas stuitert de bal net op voordat Quincy wilt uithalen en eindigt zijn schot bij de cornervlag.

DEM heeft de 2e helft geen kans meer gehad, waardoor Schoten voor de zesde(!) keer op rij de 0 heeft weten te houden en de drie punten weer mee zijn gegaan naar Haarlem! Een overwinningsbiertje na afloop zat er niet in doordat de kantine bij DEM gesloten was. Weer iets wat je bij Schoten, dankzij vaak de vrijwilligers, niet snel zal meemaken……