Schoten – Meervogels ‘31

Sven Bonhof (schot)

2e klasse/3e klasse 2e klasse A – 3e klasse A en B

2 juni 2019 14:00

De eerste nacompetitiewedstrijd is voor Schoten met een goed resultaat afgesloten. Beide teams hadden niet alleen met elkaar te dealen, de weersomstandigheid bleek ook nog eens een extra tegenstander. De bijna 30 graden eisten het uiterste van alle spelers. De start was in eerste instantie gelijk opgaand met in de 2e minuut al een kleine kans voor  Schotenspits Lennaert Stuur, zijn inzet ging net voorlangs. Kort daarna vond Bilal Lennaert  opnieuw, echter geen doelpunt. Schoten zakte telkens in waardoor gedurende een korte periode Meervogels domineerde. Meervogels dwong wat halve kansen af maar onze verdediging zorgde er voor dat de boel goed dicht bleef. Het spel beviel trainer Gidon maar half en commandeerde, dat er eerder gestoord moest worden en de tweede bal vooral voor ons moest worden. Dit betaalde zich uit, want Schoten kreeg meer en meer grip op de wedstrijd en in de 12e en 13e minuut leverde dit een aantal hachelijke momenten op voor het doel van keeper Laan van Meervogels. Tot aan de eerste drinkpauze bleef Schoten het heft in handen houden en kort daarna toonde Schoten haar bedoelingen wel heel duidelijk en kreunde de lat boven keeper Laan, na een enorm schot van Sjoerd Auwerda. Helaas werd de oude voetbalwet weer eens uit de kast gehaald. Scoor jezelf niet doet de tegenstander dat wel. In de 34e minuut was het Meervogels, via v.d. Ploeg (een rappe jongen), die een voorzet binnenkopte, 0-1. Deze tegenslag liet haar sporen na en Schoten knokte tegen zichzelf, de thermometer en Meervogels, waardoor de wedstrijd volledig in balans kwam en ons overwicht wegviel. Nadat aan beide kanten nog wat halve kansen vielen, had Schoten geluk dat keeper Laan, overigens zeker geen verkeerde keeper, toch even mistastte en Sjoerd de bal in het net kreeg met een kopbal. 42e minuut 1-1. Vlak voor de rust hing een strafschop voor ons in de lucht, maar de goed fluitende scheidsrechter zag geen rede die te geven en dan is het dus geen penalty. Klaar!

De tweede helft kreeg Schoten de wind, die er toedeed, mee. We begonnen sterk en Wesley Lamars zette goed door maar werd legitiem afgestopt. Meervogels had direct het antwoord klaar maar zag, hun handige rechterspits Krom, uit vrije positie, de bal over koppen. Zucht…! In de 52e minuut kwam Lennaert weer in stelling maar met een stevige sliding wist Meervogels de dreiging weg te nemen. Helaas raakte Lennaert hierdoor licht geblesseerd en dat hinderde hem in het verdere verloop van de wedstrijd. Meervogels oogde frisser dan Schoten en met dank aan Thijs werd een inzet van v.d. Ploeg kundig afgeweerd. Toen ook Tim Gast een kans liet liggen voor Meervogels hadden we het even Spaans benauwd en DAT lag niet aan het weer. De druk nam toe, Lennaert kreeg steeds meer pijn en toen Gast ook nog eens de lat raakte, kraakten we van alle kanten. Schoten herkende het gevaar en de hard werkende verdediging en een niet aflatende Robin de Ridder probeerden het tij te keren. Alpay raasde over de rechterflank, wist Lennaert te bereiken maar het leverde geen doelpunt op. Aan de ander (onze kant) kwam v. Soelen weer dichtbij maar Thijs had zijn wonder handschoenen aan en bleek een niet te nemen vesting. Nadat eerst Wesley, in de 60e,  zijn plaats afstond aan Sven Bonhof werd 15 minuten later de moegestreden Anil vervangen door Dylan Speelman en vijf minuten later Bilal door Michel van Die. Schoten kreeg hiermee nieuwe energie en nieuwe kansen, waar vrijwel al onze aanvallers een bijdrage in leverden. Toch was het laatste woord aan Meervogels via een poging van v. Soelen, die net naast schoot, al zat Thijs hier ook weer dicht bij.

De balans opmakend mochten wij niet mopperen en beloofde de verlenging nog een hele kluif te worden. Het omgekeerde gebeurde Schoten perste er meer uit dan ik voor mogelijk hield. Wij pakten het initiatief en hielden dit vast en tuigden het op met twee doelpunten. In de 98e minuut resulteerde een vlotte een twee tussen Lennaert en Sjoerd via laatst genoemde tot de 2-1 en in de 104e minuut scoorden wij opnieuw uit een een twee, nu tussen Sjoerd en Sven 3-1.

Het 2e kwartier van de verlenging werd uit geploeterd en gezwoegd door alle 22 spelers, onder perfecte leiding van ditmaal drie scheidsrechters en leverde geen goals meer op.

Nog wel een compliment aan invaller Roy Haasbroek van Meervogels, een prachtige voetballer. Voor Schoten werd Sjoerd Auwerda uitgeroepen tot man of the match! Dik verdiend Sjoerd hiermee kun je jouw lang slepende blessure definitief achter je laten.

Bert Buter.