Verzekerd van nieuw jaar in tweede klasse

KGB 1 (zon)

Sven Bonhof (schot)

2e klasse/3e klasse 2e klasse A – 3e klasse A en B

10 juni 2019 14:00

Met dank aan het Haarlems Dagblad. Foto is van Erik Rieman.

Schaar hier, schaar daar, mannetje passeren, binnenschieten. Lennaert Stuur van Schoten liet het maken van een doelpunt tot twee keer toe zo makkelijk lijken, maar de boodschap was de spelers van KGB niet duidelijk.

Schoten ging gericht op zoek naar een treffer. Stuur zette zijn directe tegenstander al na twee minuten spelen te kijk door hem door de benen te spelen, om vervolgens doeltreffend uit te halen. Zijn tweede goal was daar haast een kopie van.

De enorme schade die Stuur met twee goals binnen een ruim half uur aanrichtte namen Schoten, kwam de ploeg uit Bovenkarspel nooit meer te boven. Zelfs al is de uitslag op neutraal terrein in Zuidoostbeemster op basis van de kansenverhoudingen geflatteerd, met collectieve overtuiging en individuele klasse verzekerden de Haarlemmers zich van een nieuw seizoen in de tweede klasse.

,,Ik ben er trots op dat wij in de tweede klasse blijven”, zegt coach Gideon Reinders Folmer. ,,De individuele klasse aan onze kant was bepalend in deze wedstrijd. Nu mogen we eindelijk, en met een gerust hart, vakantie gaan vieren. Daar zijn we wel aan toe.”

KGB maakt zich nog op voor het achterdeurtje dat lonkt in een duel met streekgenoot SEW. Maar de ploeg is daar pas écht klaar voor als het vizier in de voorhoede op scherp staat. Het oogde bij vlagen inspiratieloos voorin bij KGB. Dan was het maar gewoon een kwestie van schieten, om toch maar weer een kans te hebben gecreëerd.

Drie minuten na rust lag ook de derde treffer van Schoten al in het netje. Precies toen het eerste kwartier van de wedstrijd voorbij was, in de zestigste minuut, kwam Randy Willems als een duveltje uit een doosje voor het doel van Dirk Bakker. Hij bleef heel koel en scoorde. Daarmee was Schoten zeker van handhaving.