De week van de scheidsrechter

Onze Gezellen 3 (zon)

Assist: Tom Jacob
Daniel Schulte (afstandschot)

3 oktober 2021 9:30

J. de Graaff

Sportpark Vd Aart
Van der Aartweg 12
2026ZL
HAARLEM

Zondagochtend om 8.45u verzamelen voor de wedstrijd bij OG uit. Op dit tijdstip waren er welgeteld al 8 spelers. Het tweede was afgelast, dus Jeremy, die Bart zou vervangen, had gevraagd of keeper Koen hem weer wilde vervangen, die was dus iets later maar gelukkig was er een keeper. Tom kwam ook nog binnendruppelen. Raymond had de tas opgehaald, dus die was ook iets later, maar zodoende waren er toch 11 spelers die aan de warming-up konden beginnen.

Toen de wedstrijd eenmaal begonnen was, kwamen Bas en Kevin er ook nog aan, waardoor er toch 13 man uiteindelijk waren. Waar de rest was? Weekendje weg, werken etc.

In het begin van de wedstrijd werd al snel duidelijk wat het spelbeeld zou worden, OG laat Schoten komen en gokt op de counter. Dat Schoten in deze fase niet de openingstreffer maakt, ligt toch voornamelijk aan de zuiverheid in de afronding. Diverse afstandsschoten en vrije trappen op mooie plekken, zorgen er niet voor dat de (inval)keeper van OG aan het werk wordt gezet. De echte grote kansen blijven nog uit, totdat rond het halfuur spelen Schoten geduldig combineert en Branco op het middenveld Nick inspeelt. Op zijn beurt speelt hij Tom in het zestienmetergebied in, die de bal met een handige voetbeweging klaarlegt voor de aangesloten Nigel, die met zijn schot in de verre hoek de keeper kansloos laat, 0-1!

Echter is deze voorsprong van korte duur als OG via een hoekschop op gelijke hoogte komt, Koen bokst de bal ongelukkig tegen het hoofd van een OG speler en ziet de bal in het doel verdwijnen, 1-1!

Dat de ruststand 1-1 is hebben beide clubs aan zichzelf te danken, eerst is het de spits van OG die handig de buitenspelval omzeilt en zo alleen op Koen afgaat, echter gaat zijn inzet net langs de paal. Aan de andere kant is er een snelle counter van Schoten waarbij Quincy de bal voorgeeft op Tom die zijn volley met meer geluk dan wijsheid gekeerd ziet worden door de keeper.

In de tweede helft blijft het spelbeeld hetzelfde, met dit keer het verschil dat de zuiverheid in een afstandsschot is verbeterd. Daniel ontvangt de bal van Ralph op zo’n 20 meter van de goal en, ondanks dat hij de bal niet helemaal goed raakt, vliegt deze er toch onderkant lat in, 1-2!

Er lijkt geen vuiltje aan de lucht voor Schoten, totdat de scheidsrechter ineens bedenkt van “het is deze week de week van de scheidsrechter, laat ik even de hoofdrol op me nemen”. Een lange bal van OG wordt matig aangenomen door Branco en gaat richting de zijlijn, Branco houdt de bal binnen en voetbalt verder, de grensrechter van OG vlagt niet voor een uitbal, maar de scheidsrechter, die op het zestienmetergebied van OG staat, ziet over 50meter dat de bal uit is. OG neemt de uitbal snel, Schoten staat niet goed, en Koen ziet de bal voor de tweede maal deze middag achter hem verdwijnen, 2-2!

Niet veel later is het Tom die zijn lichaam tussen de bal en de rechtsback van OG zet, waarna de rechtsback omvalt, ja hoor daar is het fluitje, vrije trap OG! Minuutje later is het Ralph die op het middenveld een trap midden op zijn voet krijgt, en geblesseerd uitvalt, geen fluitje te horen dit keer echter, OG mag doorvoetballen en maken goed gebruik van de overtal situatie die ontstaat, 3-2!

Na deze goal is de organisatie bij Schoten kwijt en wordt er te haastig gezocht naar de gelijkmaker, echter tot grote kansen komt Schoten niet en het is zelfs OG dat op 4-2 komt als Jordy eerst de bal goed verovert van zijn directe tegenstander, vervolgens de bal te ver voor hem uitspeelt en deze weer verliest. De linksbuiten van OG ontvangt vervolgens de bal en geeft deze voor op de spits, die zijn 3e van de middag maakt, 4-2!

Als vervolgens de 4-3 ook niet valt als Barry de bal ietwat gelukkig voor zijn voeten krijgt op zo’n 8 meter van de goal, maar zijn schot naast ziet gaan, is wel duidelijk dat Schoten hier niet met een punt zal weggaan. Dat in de allerlaatste seconde van de wedstrijd het nog 5-2 wordt is vooral balen voor Joey die als uitslag 4-2 had ingevuld. Voor Schoten is het te hopen dat er volgend weekend meer spelers aanwezig en op tijd zullen zijn.