Dubieuze penalty's scheidsrechter kosten Schoten 1 de wedstrijd

Mannen Zondag standaard, 1, 4e klasse D

11 november 2012 14:00

Hartog, P. de

De wedstrijd werd voorafgegaan door een enthousiast potje voetbal tussen SVIJ E4 en Schoten E4. Het wachten was op hetzelfde voorbeeldige gedrag van de andere 22 spelers waar het deze wedstrijd om ging en het arbitrale trio. Onder het genot van een heerlijk zonnetje floot de scheidsrechter om 14.00 uur voor het begin van de wedstrijd. Beide teams deden flink hun best en waar Schoten het vooral moet hebben van de technische vaardigheden deed SVIJ het bovenal op inzet en daar is niets mis mee! Vooral de spits van SVIJ leverde puik werk door keihard te werken en zeer goed de bal bij zich te houden tot de aansluiting van het middenveld was voltooid. De scheidsrechter vandaag was P. De Hartog. Deze man floot elk duel af en waar het gebruikelijk is dat je voordeel krijgt wanneer je in balbezit bent, vond hij het normaal om steeds zijn fluit te laten horen en dus niet de snelheid in het spel te houden. Dit leidde de eerste helft tot zeer weinig kansen en een ongelukkig eigen doelpunt van SVIJ. Kort voor het einde van de eerste helft kreeg Schoten te maken met twee tegenvallers; Sjoerd Auwerda en Lennart Stuur moesten kort achter elkaar het veld verlaten door blessures. Raymond Ket en Sebastiaan van Zanten waren hun vervangers.

De tweede helft vertoonde opeens een hele andere scheidsrechter al was zijn gelijkenis hetzelfde. Als supporters dachten wij dat deze man zijn fluitje in de kleedkamer had laten liggen, want opeens floot hij helemaal nergens meer voor. Ook nu vooral in het begin weinig kansen, maar bij een aanval van Schoten werd de desbetreffende speler gevloerd en zowaar hoorden wij de man op zijn weer tevoorschijn gekomen fluitje blazen en wees naar de penaltystip! Een penalty dacht iedereen buiten en in het veld, maar na een korte twijfel besliste het heerschap dat het een achterbal was, terwijl de bal niet eens over de lijn was geweest. Een teleurstelling natuurlijk voor de Schotenaanhang en protesten van de spelers, maar natuurlijk bleef hij bij zijn beslissing. De daarop volgende uitbraak leverde een vrije schop op voor SVIJ aan de rand 16 nabij de achterlijn. SVIJ nam de bal en toen een verdediger van Schoten zijn arm tegen de rug van een SVIJ-er hield floot de fluitist voor een strafschop. Een vreemde beslissing, maar ook hier hielpen de protesten natuurlijk niet en de strafschop werd feilloos benut in de 67e minuut.

Schoten ging volop in de aanval, maar zonder resultaat. Door de ruimte kreeg SVIJ zowaar een kopkans, maar die ging net naast het doel van Bart. Bij een tweede aanval van SVIJ verdedigde Maikel Traksel keurig in het strafschopgebied en speelde de bal naar het middenveld. Opeens hoorden wij de scheidsrechter weer triomfantelijk op zijn fluitje blazen en tot verbazing van alles en iedereen bleek de slechtste man op het veld nu weer een strafschop te hebben gegeven die ook nu onberispelijk werd ingeschoten. Nadat de kruitdampen waren opgetrokken ging Schoten volop de aanval en behoudens een riante kans van Daniel Schulte leverde het niets meer op en werd er ten onrechte verloren.

Nick vertelde de flierefluiter dat hij voor het eerst in zijn loopbaan geen hand zou geven aan een scheidsrechter wat hem prompt de rode kaart opleverde.

Het is sneu voor Bram Hillenaar dat zijn verdienstelijk debuut werd ondergesneeuwd door het verloop van de wedstrijd.

Na afloop hoorden wij van diverse spelers van SVIJ dat beide strafschoppen onterecht waren, maar dat zij hier wel erg blij mee waren. Het liefst hadden ze op een eerlijke manier gewonnen, maar het valt hun natuurlijk niet kwalijk te nemen. Hopelijk neemt de KNVB zijn verantwoordelijkheid na ontvangst van de rapportage van het bestuur en worden andere teams niet meer benadeeld door deze goochelaar.

Wat rest te vermelden is dat de supporters van Schoten natuurlijk best teleurgesteld mogen zijn, maar dat ze wel rekening moeten houden dat er ook jeugd rondloopt en dat je wel het goede voorbeeld moet geven in welke omstandigheid dan ook.