Schoten JO11-1 - Kon. HFC E6

14 september 2013 8:45

R.Kroep

Royale overwinning Schoten E1 tegen KHFC: 6-3

Zaterdag, 14 september 2013.

Op de eerste competitiewedstrijd van het seizoen 2013-2014 trad Schoten E1 aan in de nieuwe sponsorkleding, ter beschikking gesteld door: Kapsalon Bert's Haarmode, gevestigd op het Marsmanplein te Haarlem. Dit is alweer het tweede team dat door deze genereuze sponsor in het nieuw is gestoken, waarvoor veel dank namens de club (en de jongens natuurlijk). De dukker zal vermoedelijk dit jaar niet de hoofdprijs in ontvangst nemen van Philip Freriks vanwege het winnen van het Groot Dictee der Nederlandse Taal, maar een kniesoor die daar op let. Het zijn mooie tenues, met in het shirt schitterend het clublogo verwerkt. De tricolores zijn er erg blij mee. Ik mag ter adstructie verwijzen naar de fraaie teamfoto gemaakt door Marcel.

De nieuwe tenues stonden de smurfen goed, maar de wedstrijd werd slecht begonnen. Gelijk Telstar later op de dag, werd de achilleshiel van de tegenstander eerst laat gevonden. De vouwen waren nog maar amper uit de shirts en sportbroeken gelopen of de E1 keek al tegen een 0-2 achterstand aan. De eerste tegengoal was een mooie kopbal uit een corner. Dat kan gebeuren, maar de tweede was slordig. Na de aansluitingstreffer van Wouter kwamen de heertjes gelukkig in de cadans van de wedstrijd. Meer duels werden op fysiek en techniek gewonnen van de felle en mondige tegenstander. Deze kwam niet meer onder de aanhoudende druk van de E1 uit. Ingmar wist op aangeven van Sven heerlijk van afstand de 2-2 binnen te schieten. Een fijn Braziliaans bananenschot. Het sambaspel van Bert's kanaries kreeg nog meer glans door de 3-2 van Tristan. De powertraining van Christiaan begon zijn vruchten af te werpen. Een ziedend hard schot van een nummer 9 in the zone direct uit een corner van Ingmar.

Is het een vliegtuig, superman? Nee. Het was 'banzai' Niels die het doelgebied kwam binnenvliegen. Hij kopte uit een corner van Ingmar knoeihard binnen. Hij is als geen ander in staat de verticaal vanaf zijn nummer 2 positie te belopen. Kaboem: 4-2. Vervolgens was Tijmen weer doeltreffend uit een assist van Damian: 5-2. Daarna was het de beurt aan de tegenstander die langzaam het spel naar zich toe trok. De kanaries waren niet zo oppermachtig meer en werden tegen het eigen doel aangedrukt. Wesley hield deze periode de E1 in de wedstrijd middels een aantal geweldige reddingen. Schoten kwam er nog wel een paar keer gevaarlijk uit, maar de eindpass werd niet gezien of lukte niet. De tegenstander scoorde uiteindelijk de 5-3 en vroeg om meer. Gelukkig You can't always get what you want (Rolling Stones 1969). De E1 slaagde er nog wel in om te scoren. Ingmar stoomde op in de as van het veld. Tristan kwam weer vanaf links en sneed naar binnen. Ingmar gaf een heerlijke scheppende pass met de rechtervoet. Gerald en Xander keken de bal over de linkervoet van de storende verdediger. Deze keer geen uitgestoken (nu geen Spaanse, maar Haarlemsche) teen die in de weg lag. Tristan haalde droog uit. Een goed geraakte wreeftrap die hard op het aluminium achter de keeper belandde: 6-3! Una salva de aplausos van de aanwezige ouders klonk op het Schoter Sportcomplex voor de E1. De eerste competitiewinst is binnen.

Vanaf deze plek gaan tevens de felicitaties uit naar de D3 die in de Sturm und Drang in de Velserboeker polder ook hun eerste competitiewedstrijd tegen VVH D1 wisten te winnen met maar liefst 1-9. De overleg driehoek tussen de aanvoeder (Damien) en de coaches langs de lijn (Willem en Marciano) werkt goed.

Ten slotte verwijs ik nog gaarne naar de mooie foto's van Marcel, met in het bijzoinder voornoemde teamfoto. Als ik die foto zie tezamen met de wijze waarop de smurfen de overwinning samen vierden na afloop van de strafschoppenserie, zou ik (de nog steeds beste voetbalcommentator) de heer Reitsma willen citeren (uit 1988): een goed stel