Schoten E1 krijgt een pak op de broek van BSM

Schoten JO11-1

E-pupillen zaterdag, E1, 2e klasse 08

16 november 2013 9:00

Zaterdag, 16 november 2013.

De schrijver dezes was ‘genoodzaakt’ de wedstrijd vanuit het verre Thüringen te volgen. Met zijn qua leeftijd (en ook conditioneel) Veteranen 1 waardige kompanen beklom hij, getooid met de vv Schoten sjaal (je hebt je wolletje wel nodig zo rond het vriespunt), een bospad met een stijgingspercentage van 8% om zich naar Kasteel Wartburg te ploegen dat op ruim 400 meter hoogte op een berg boven Eisenach ligt (eigenlijk een heuvel, maar het voelde als een grote berg). Thüringen: bakermat van de Duitse beschaving, land van Bach, Goethe, Luther en mooie verhalen, zoals over een zangwedstrijd gehouden in het kasteel. Terwijl de wedstrijd van de E1 gaande was, vertelde de gids in zijn (voor een gemiddelde Tatort kijker goed te volgen) beste Duits over die andere wedstrijd die gehouden werd rond het jaar 1200 en waarop Wagner later zijn opera Tannhäuser baseerde.  Het bleek een ietwat aparte rondleiding.

Zes zangers en dichters kwamen samen in het kasteel om voor de vorst deel te nemen aan een vriendschappelijke zangwedstrijd, alhoewel vriendschappelijk. Het was de bedoeling om een loflied te zingen teneinde de vorst zo gunstig mogelijk te stemmen. Wie het slechtste lied ten gehore zou brengen zou de hoofdprijs winnen. De verliezer zou de doodstraf krijgen, zijn hoofd verliezen dus eigenlijk.

Entschuldigung, Telefon. Aus Holland. Es meldet sich der Barry: Tristan 0-1. Jawohl!
Verzeihung, machen Sie weiter.

De beul bevond zich tevens onder het publiek in de koningszaal  en had zijn gereedschappen al bij zich.

Entschuldigung, Telefon. Aus Holland. Es meldet sich der Barry: 4-1. Wat??
Verzeihung, machen Sie weiter.

De slechtste zanger bleek een Oostenrijkse, omdat hij niet de Duitse vorst die hij voordroeg ophemelde, maar zijn eigen hertog. Terwijl de beul hem al probeerde te grijpen, wierp hij zich voor de voeten van de echtgenote van de vorst en smeekte haar om uitstel.

Entschuldigung, Telefon. Aus Holland. Es meldet sich der Barry: Tristan 2-5.
Verzeihung, machen Sie weiter.

De vorstin had medelijden en gunde de zanger een laatste uitstel. Hij moest naar huis en een jaar later weer optreden, met een beter repertoire zal ik maar zeggen.

Nochmals Entschuldigung, Telefon. Aus Holland. Es meldet sich der Barry: Ingmar 3-8. Endstand. Wat?? Schei..
Verzeihung, machen Sie weiter.

Een jaar later kwam de zanger terug en hij wist met hulp en bemiddeling van een magiër de wedstrijd te kantelen en redde zo zijn leven.

De magiër van de E1 heet: trainer Jan. Ook hij zal anno 2013 een ommekeer in de prestaties van het team teweeg weten te brengen. Als ik de groep afgelopen maandagavond met plezier als team zag trainen onder de bezielende leiding van onze trainer, ben ik daar van overtuigd.

Komende zaterdag geen competitie. Kunnen de hulpsinten en -pieten gaan shoppen. Jawohl.