WEDSTRIJDVERSLAG SCHOTEN – H.B.C. 3-2

Mannen zondag, 1, 4e klasse D

8 december 2013 14:00

Spanjaart, M.B.

Voorafgaande aan de wedstrijd vielen er drie zaken op; het tweede pakte drie punten door met 4-1 te winnen van het sterke D.S.OV., de behoorlijke belangstelling voor deze wedstrijd en het prachtige plaatje dat het voorstellen van de beide teams opleverde, samen met een F- jes team van HBC en Schoten. Door de vele aanwezige ouders werd dit beeld vastgelegd op de vele digitale camera’s, dan wel telefoontjes.

Precies op tijd startte het “hoofdmenu” van deze middag en werd het direct duidelijk dat beide teams er vol voor wilden gaan. HBC geloofde in hun kans, na de grote 6-1 overwinning op Olympia Haarlem en Schoten, met de straffe wind tegen, kreeg het knap lastig. Af en toe was het alle hens aan dek voor de Schotenverdedigers, waardoor de opbouw van achteren uit lastig werd, ook al omdat de twee andere linies zich niet altijd even goed aanboden. Opvallend was dat bij druk op een van beide verdedigingen de “lange bal” veelvuldig werd gehanteerd en ook gevaarlijke counters opleverden. Na een minuut of 12 viel het eerst doelpunt en keek Schoten tegen een 0-1 achterstand aan, dit nadat Jonno Vrij, vrij kon inkoppen. Dit luidde een langzame kentering van de wedstrijd in. Schoten werd sterker en door de hardwerkende Randy Wolfsen, die zijn team op sleeptouw nam, ontstonden er een aantal scoringsmogelijkheden. Helaas stond ons vizier [nog] niet op scherp en bovendien stopte HBC keeper Bram Verhage alles wat binnen de palen kwam.
Doelpogingen in de 25e en 26e minuut van Mitchel Dautzenberg en Mark Jonk hadden voor hetzelfde geld de gelijkmaker opgeleverd. Ook een in tweeën te nemen vrije trap in de 36e minuut, ging via Donny Koning rakelings over. Het wedstrijdbeeld bleef echter vooral gelijkopgaand met wel degelijk een aantal hachelijke momenten richting Schotengoal. Ruststand 0-1. Een wedstrijd in balans en redelijk goed spel van beide kanten, waarin beide teams door hun inzet de randen van wat de scheidsrechter toestond telkens opzochten.

Direct na de aftrap toonde Schoten hun intenties. In de 47e minuut een sterke actie en schot van Mitchell Dautzenberg. Een minuut later een schitterend schot, dat geblokt werd door een van de vele HBC verdedigers, van Mark Jonk had een goal mogen opleveren. Daarna verrommelde de wedstrijd, mede door te veel overtredingen van beide kanten. Schoten speelde onrustig en het voelde niet helemaal goed. Schotentrainer Marcel Looij greep in, stelde het team om en bracht Lennaert Stuur in. Schoten stond daarna beter en zag weer kans beter lopende aanvallen te produceren. Resultaat Mitchel scoorde de gelijkmaker en na wat geklungel binnen de HBC verdediging tikte Rick Prins de 2-1 binnen. HBC bleef goed genoeg om het hierbij niet te laten, een 3e goal zou wel eens noodzakelijk kunnen zijn om uiteindelijk te winnen. Hetgeen vooralsnog niet lukte, erger tien minuten voor tijd viel de gelijkmaker, na een fraai staaltje flipperkast verdedigen van Schoten, 2-2.

Tot overmaat van ramp kwamen wij ook nog met tien man te voetballen, waardoor de 2-2 het hoogst haalbare leek. Leek want in de 90e minuut leidde onhandig verdedigend ingrijpen tot een terechte strafschop, deze werd op grandioze wijze met een snelheid van 110 km per uur in de touwen gejaagd door Donny Koning. Het tafereel daarna sprak mij zeer aan, een horde juichende Schotenspelers rond Donny en Donny hing om de nek van Milko Pieters! Terecht, ik stond naast Milko, laat ik zeggen hij leeft intens mee. Een kraker van een wedstrijd, die wel een beetje voetbalglans verloor door de vele overtredingen. Het was zeker niet onsportief, gewoon een wedstrijd met het accent op STRIJD.

Na vandaag is de top drie:

1e    Schoten   12 - 30  2e   Beverwijk    11 - 28       3e   SVIJ          11 - 24.

a.s. Zondag Beverwijk v. Schoten!