Verlies E1, winst D2, apostolische terugkeer Zwarte Panter VE1

Jong Holland E1

E-pupillen zaterdag, E1, 2e klasse 11

25 januari 2014 8:45

Zaterdag, 25 januari 2014.

Schoten E1 was bezig aan een mission impossible tegen het veel beter spelende Jong Holland E1. Met de veldposities in een ruit over het veld goed bezet, speelde de tegenstander Schoten met prima combinatiespel van het kunstgras. Met name in de omschakeling bleek de tegenstander erg vaardig. Meerdere kansen voor Schoten eindigden met een doelpunt voor de tegenstander.

Nu de snelle hersteller zijn kunsten niet meer voor de E1 vertoond, is des te meer zaak eenstemmig als team te voetballen. Dat lukt nog niet altijd. Hetgeen voor een deel te maken heeft met team- en speldiscipline, met  kwaliteit, maar ook met aardse zaken als aankomsttijden voor de wedstrijd en het willen absorberen van de voorbespreking. Al was het maar ter wille van de trainer die er iedere week weer veel arbeid in steekt.

Ondanks veel corrigeren van Tijmen en Wesley, was er geen houden aan. De twee doelpunten voor de thuisclub waren wel een (mooie) pleister op de wonde. Tristan zoog met de bal aan de voet twee tegenstanders mee naar de rechterflank. Sven dook op links de vrije ruimte in. Tristan speelde hem aan met een prima strakke diagonale crossbal. Sven stoomde op naar het doel van de tegenstander en schoot beheerst binnen. Het tweede doelpunt voor Schoten werd gemaakt door Wouter. Het was een schuiver in de benedenhoek getopt met een voor de doellijn verwarring scheppend overstapje van Tristan.

Schoten D2 won verdiend van DIOS D3 met 5-4. Trainer Jeroen heeft behoorlijk voetbal weten in te brengen in het team. Er staat een goed verdedigend blok, een voetballend middenveld en scorend vermogen voorin. Het was niet de hele wedstrijd even fraai, maar stukken beter dan de laatste oefenwedstrijd tegen de D1. Als het elftal positief en geconcentreerd blijft voetballen en fysiek niet bang is om te blijven combineren, ook onder druk, dan gaan ze ook deze competitiehelft weer veel wedstrijden winnen.

Het (piraten)vlaggenschip van de zaterdag: Schoten VE1 speelde ‘s voormiddags tegen Olympia Haarlem VE1 onder de bezielende leiding van de best geklede man van het veld: scheidsrechter Marciano. Wat een geweldige wedstrijd was het weer. Eentje die werd opgeluisterd met de terugkeer van de Zwarte Panter (Gyula Grosics alias Frans van Egmond, tevens organisator van deze druk bezochte fijne oefenwedstrijd), waardoor de vaste keeper van de veteranen voorlopig benedendeks blijft. De Zwarte Panter was de  keeper van het succesvolle Hongaars voetbalelftal uit de jaren vijftig (WK-finalist 1954), bijgenaamd de 'Magische Magyaren' en de uitvinder van de 'meevoetballende keeper'. Hij was voor even terug.

Geen Hongaarse steppe deze keer, maar een prima te bespelen grasvlakte aan de Vergierdeweg, alwaar een koude straffe wind een meeslepend en sportief voetbalduel van een redelijk niveau niet in de weg stond. De Zwarte Panter ranselde de meest onmogelijke ballen uit het doel en tezamen met zijn drie verdedigers Barry, Stephan en Xander dreef hij de mannen uit het warme Peloponnesus tot vertwijfeling, welke de koude bij de toeschouwers deed verdrijven. Het VE1-schip met zwarte vlag met daarop een witte doodskop en twee gekruiste oude kiksen ging er terecht vandoor met de overwinnaarsschat (de doelpunten kwamen op naam van Bas, RJ en Balotelli). Tijdens de derde helft vloeide de rum rijkelijk. Onder een volle maan en in het aardedonker restte aan het einde van een lange voetbaldag wederom die prangende vraag: Waar staat de fiets ook alweer?