Gedragsregels

Omgangsregels

1. Ik accepteer er respecteer de ander zoals hij is en discrimineer niet. Iedereen telt mee binnen de vereniging;
  2. Ik houd rekening met de grenzen die een ander aangeeft;
  3. Ik val de ander niet lastig;
  4. Ik berokken de ander geen schade;
  5. Ik maak op geen enkele wijze misbruik van mijn machtspositie;
  6. Ik scheld niet en maak geen gemene grappen of opmerkingen over anderen;
  7. Ik negeer de ander niet;
  8. Ik doe niet mee aan pesten, uitlachen of roddelen;
  9. Ik vecht niet, ik gebruik geen geweld, ik bedreig de ander niet, ik neem geen wapens mee;
  10. Ik kom niet ongewenst te dichtbij en raak de ander niet tegen zijn of haar wil aan;
  11. Ik geef de ander geen ongewenst seksueel getinte aandacht;
  12. Ik stel geen ongepaste vragen en maak geen ongepaste opmerkingen over iemands persoonlijk leven of uiterlijk;
  13. Als iemand mij hindert of lastigvalt, dan vraag ik hem/haar hiermee te stoppen. Als dat niet helpt, vraag ik een ander om hulp;
  14. Ik help anderen om zich ook aan deze afspraken te houden en spreek degene die zich daar niet aan houdt erop aan en meld dit zo nodig bij het bestuur.

NIX18 - NIET ROKEN EN GEEN ALCOHOL ONDER DE 18 JAAR

De leeftijdsgrens voor alcohol is 18 jaar. Dat betekent dat sportkantines (maar ook supermarkten, slijterijen en horeca) geen alcohol mogen verkopen aan mensen onder de 18 jaar. Wie zelf onder de 18 is, mag geen alcohol bij zich hebben of drinken in openbare ruimten. Daar vallen sportverenigingen onder, maar ook de straat, het café, parken, buurthuizen enzovoorts. Aansluitend op de wet heeft de gemeente de lokale verordening aangepast die onze vereniging nodig heeft om alcohol te mogen schenken.

Wat gebeurt er op onze vereniging?

Het is verboden dat er alcohol wordt geschonken aan leden en bezoekers die jonger zijn dan 18 jaar. De barmedewerkers van vv Schoten zullen bij twijfel daarom vragen een ID te laten zien, zodat zij de leeftijd weten van degene die alcohol wil kopen. En verder:

• De regels zijn zichtbaar bij de ingang van het clubhuis en bij de bar.
  • Het zelf meenemen van alcoholische dranken is (nog steeds) niet toegestaan.
  • Een volwassene of jongere boven de 18 jaar mag geen alcohol kopen bij de bar en doorgeven aan een jongere die nog geen 18 jaar is.

De gemeente controleert of verenigingen zich aan de wet houden. Onze vereniging kan een boete krijgen wanneer wij toch alcohol verkopen aan leden en bezoekers onder de 18 jaar. Ook kunnen jongeren onder de 18 jaar die op het terrein of in de gebouwen van de vereniging alcohol bij zich hebben, een boete krijgen, ook als het flesje of blikje gesloten is. Zij hebben dan alcohol in hun bezit in de openbare ruimte en dat is strafbaar onder de 18 jaar.

De overheid heeft de wet aangepast om zo jongeren te beschermen tegen de schadelijke gevolgen van alcohol. De hersenen van jongeren zijn nog volop in ontwikkeling. Drankgebruik in de puberteit en bij jong volwassenen kan de opbouw van de hersenen beschadigen. Ook wil de overheid de overlast terugdringen die drinkende jongeren kunnen veroorzaken. Onze vereniging moet zich natuurlijk aan de wet houden. En wij als sportvereniging willen de boodschap dat het normaal is om onder de 18 jaar geen alcohol te drinken van harte ondersteunen.

Boete?

Onder de 16 jaar bedraagt de boete € 45,- en voor 16- en 17-jarigen € 90,-. Deze boetes zullen door de betrokkenen moeten worden betaald en dus niet door vv Schoten.

Rookbeleid

Sinds 2008 is roken verboden in vrijwel alle binnenruimtes. Dit staat in de Tabaks- en rookwarenwet, een wet die maatregelen ter beperking van het tabaksgebruik bevat. Dit rookverbod geldt uiteraard ook voor sport- en horeca-gebouwen, of de sportverenigingen nu bij een sportbond aangesloten zijn of niet. Alle plekken die voor gemeenschappelijk gebruik of voor het publiek toegankelijk zijn, moeten rookvrij zijn. Het rookverbod geldt overigens voor binnenruimtes in de gehele accommodatie.

Vooralsnog wordt er voor gekozen om roken in de buitenlucht toe te staan. Dat wil zeggen dat op het sportterrein in de open lucht, dus op een buitentribune of terras, gerookt mag worden zolang dit geen overlast geeft. Uiterlijk in 2025 is de afspraak met alle sportverenigingen gemaakt dat accomodaties geheel rookvrij dienen te worden inclusief alle buitenterreinen.

In de gedachtegang van op weg naar een rookvrije generatie sorteert vv Schoten hier op voor. Op de zaterdagen tot 12:00 ten tijde van jeugdwedstrijden is roken niet toegestaan op het sportcomplex. Dus ook niet in de buitenruimte.

Poster rookvrij (A3) set van 10 | Webshop Rookvrije Generatie