Schoten 1 (zon) - ESTO 1 (zon)

Schoten 1 (zon) - ESTO 1 (zon)

Een hartelijk welkom aan alle aanwezigen bij onze mooie en gastvrije club.

Vandaag ontvangen we ESTO (Eendracht Strekt Tot Overwinning) uit Bodegraven. ESTO is één van de drie plaatselijke voetbalverenigingen, de andere twee zijn v.v. Bodegraven en de v.v. Zwammerdam. Beide uitkomend in de 4e klasse zaterdag.

Uit de statistieken komt naar voren dat, gelijk aan Schoten, ESTO lange tijd in de 3e en 4e uitkwam. Mede door de uitstroom van (te) veel verenigingen, die voor spelen op zaterdag hebben gekozen, vinden we ons beide terug in de tweede klasse zondag.

Met een blik op de huidige ranglijst, die overigens behoorlijk vertekend is door een verschil in het aantal gespeelde wedstrijden, ontvangen wij als 10e, de nummer 5 van de ranglijst. ESTO komt, na een burenruzie, uit een gelijkspel (0-0) tegen RVC’33, terwijl onze wedstrijd tegen topteam HBC, wegens Corona werd uitgesteld. Het belooft een wedstrijd te worden met de nodige vraagtekens. De kracht van de bezoekers ken ik absoluut niet. Terwijl het Schoten nog niet gelukt is om tot een min of meer vaste opstelling te komen om uiteenlopende redenen. Wel is er sprake van een positieve inzet wat toch een basis vormt om op door te bouwen. Bovendien zien we dat de jonge spelers zich meer en meer laten gelden in het spelverloop. De schroom wordt afgeschud.

Over onze bezoekers valt verder te melden dat zij met zo’n 35 teams, senioren, dames en jeugd in competitieverband uitkomt. De club bestaat al sinds 1936 en dan mag je er zijn!

Verder kent het stadje Bodegraven, met zo’n 20.000 inwoners, een interessante geschiedenis. Bodemvondsten en oude kaarten duiden op het ontstaan van een vestigingsplek voor de eerste bewoners. Aanvankelijk onder de naam Bodelo, dat duidt op invloeden uit het Romeinse Rijk in de 9e en 10e eeuw en Bodelo de Noordelijke grens vormde van dat immense gebied. Een aantal eeuwen later was Bodegraven onderdeel van de Hollandse Waterlinie en vormde zo mede een barrière tegen de oprukkende legers van Frankrijk, Engeland, Keulen en Münster. Met zo’n rijke historie is Bodegraven een blijvende historische herinnering. Een bezoekje meer dan waard.

En nu gaan we voetballen. Deze zondag staan er vijf thuiswedstrijden op het programma, met ons eerste als hoofdmenu, waardoor een bezoek aan het Schoten Stadion meer dan de moeite waard is en gezelligheid in onze kantine ouderwetse vormen zal aannemen, na alle Corona ellende, waar we hopelijk niet weer in verzeild raken. Terwijl de oplossing zo simpel is: vaccineren!

Ik wens de mannen van trainer Remko Hoek een topwedstrijd toe. Want: “Goed voetbal daar houden wij van”.

Redactie: Pablo Ravestein

Tekst: Bert Buter en Frans Cleeren

Drukwerk: Jaap de Bok.

Wordt gespeeld op veld